Greenpeace was toch die geitenwollensokkenorganisatie, waarvan de leden zich met doodsverachting voor harpoenen wierpen om zeehondjes en walvissen te redden?
Inmiddels is Greenpeace een gelikte marketingmachine en sterk merk – met een overigens geweldige, tijdloze naam.
Beeld uit de nieuwe Greenpeace-commercial
Recent hebben ze dan ook een nieuwe campagne gelanceerd die in sync is met de filosofie van Falder: Man, nu kan het nog!
Nu we de natuur meer zijn gaan waarderen door de coronacrisis is de timing niet alleen goed gekozen, de campagne is ook hoognodig. Want terwijl we ons acuut zorgen maken over de pandemie, holt het klimaat verder (achter)uit.
Alleen al in een provincie als Overijssel, waar ik as we speak onderzoek doe naar ‘natuurbeleving’, is de afgelopen 100 jaar 90 procent (!) van de natuur verloren gegaan.
Foto van de Sallandse Heuvelrug in Overijssel
Opstand
De mensheid heeft, kortom, allang haar onschuld verloren en met belegen slogans als ‘Wees wijs met de Waddenzee’ of met de Rainbow Warrior tussen aan Japans harpoenschip en een walvis varen, red je het niet meer.
Dat zijn speldenprikjes.
Vandaar de nieuwe campagne van Greenpeace, die oproept tot opstand! Wat opvalt is dat de (beeld)taal en de toon ook anders, positiever zijn. Het spotje begint nog wel dystopisch, maar de voice-over gidst de kijker richting een hoopvollere, letterlijk meer kleurrijke toekomst:
Daar komt-ie… de toekomst. Ooit keek je ernaar naar uit. Maar nu, nu weet je precies wat eraan komt. Een onleefbare wereld.
Of niet.
We kunnen de golf voorblijven. Geen tijd te verliezen.
Sluit je aan: breek de regels en sta op! De toekomst overkomt je niet, die maak je. #maaktoekomst
Het spotje begint nog wel dystopisch
Heilig
Dat is gelukkig – eindelijk! – eens wat anders dan hel en verdoemenis communiceren/preken, om het gedrag van burgers en consumenten ten goede te keren.
Hopelijk spreekt dit ook de 55plusser aan, die eerlijk is eerlijk bijgedragen heeft aan de staat waarin de wereld zich nu bevindt.
We kunnen de planeet natuurlijk niet zo achterlaten voor de volgende generaties. Ook voor ons geldt – en gelukkig geloven we daar heilig in bij Falder: het kan nog.
Dus breek de regels, #maaktoekomst.
Uit de campagne van Greenpeace
Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina.