Wheels

Wheels

Hyundai Kona Electric: dijk van een bereik

Wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Dit zijn zes vragen die je als 50-plusser in elk geval moet stellen over de Hyundai Kona Electric.

Wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom verlang je heel andere eigenschappen van een auto dan toen je nog een adrenalineverslaafde twintiger was. We reden bijna twee weken de Hyundai Kona Electric. Dit zijn de vragen die je als 50-plusser in elk geval moet stellen over deze auto.

Als jong jochie was ik al gek op auto’s. Ik herinner me vele legendarische merken, maar niet Hyundai. Wel gek? Ik word toch niet dement of zo?

Nee, mijnheer Alzheimer heeft nog niet voor je op de stoep gestaan. In tegenstelling tot de vele grote Europese automerken, leerden wij Hyundai pas in 1979 voorzichtigjes kennen. In dat jaar introduceerde het Koreaanse merk de Pony. Autominnend Nederland viel bepaald niet steil achterover van dit model. We citeren Wikipedia: ‘De Pony werd beoordeeld als een prijstechnisch gunstige en betrouwbare auto, maar met een matig weggedrag en comfort en een slechte restwaarde.’ Eigenlijk zorgde de Atos, in de jaren negentig zorgde voor de doorbraak bij het grote publiek: andere succesvolle modellen die volgende waren de Santa Fe, Tucson en de gehele i-modellenlijn. Logisch dat het lange termijn geheugen hiaten vertoont over Hyundai. Maar wat het korte geheugen betreft…

Waarom, die mysterieuze drie puntjes aan het einde van de zin?

Oh, je vat hem niet? Nou, wat wij bedoelen te zeggen, is dat Hyundai nu een van de hoofdrolspelers is op de Nederlandse markt. Niet alleen in aantallen, maar ook als het gaat om vernieuwingen. Zo lanceerden de Koreanen als een van de eerste autofabrikanten ter wereld een heuse waterstofauto: de Nexo. Een ander wapenfeit is de Kona Electric waarin wij nu rijden.

Ik weet het niet hoor, dat elektrische rijden: je kunt maar een paar honderd kilometer rijden, en dan moet je zomaar onderweg een paar uur wachten voordat de auto weer is opgeladen.

Oei, dat je boven de vijftig bent, is geen excuus om niet op de hoogte te blijven. De oordelen in jouw vraag passen vooral bij de eerste generatie elektrische auto’s die op de Nederlandse markt kwamen. Je vergelijkt je eerste mobieltje toch ook niet met het exemplaar dat je nu bezit? De Kona waarin wij reden, overbrugt zomaar een dikke vierhonderd kilometer. Goed, als het kouder is, loopt dit bereik wat terug, maar doorgaans blijft dit genoeg om Nederland volledig door te krossen. Mocht je onderweg toch langs moeten bij een snellader, geniet dan even van een kopje koffie. Dan heeft ook de Kona zijn stroomdorst gelest om je weer verder te brengen naar de plaats van je bestemming.

Moet mijn (klein)kind mij de elektronische bediening uitleggen?

Nee, stel je voor. Je hoeft je kleinkind zeker niet lastig te vallen met zijn ongetwijfeld belangrijke bezigheden: ‘Opa, ik zit net te gamen.’ Het grote scherm in het midden van de dashboard, haalt bijvoorbeeld ruime voldoendes in bedieningsgemak. Veel doet de auto gewoon zelf. Pas als je even niet oplet, zorgen beepjes in de auto dat elektronisch beschermengelen hun bestaan kenbaar maken. Ze houden je recht op de weg, waarschuwen je als een andere auto in je dode hoek zit, maken lawaai als je een obstakel nadert tijdens het inparkeren. Kortom, de Kona rijdt heel makkelijk en doordacht.

En als we de stramme rugtest doen?

De Kona zit heerlijk. Dankzij de hoge instap is er weinig gevaar dat de stijve rug gaat protesteren. Bovendien zitten de stoelen erg goed. Verkeersdrempels en andere obstakels worden door de auto elegant overbrugd.

Bij een goed pensioen, deze dan maar doen?

Een bere-pensioen heb je niet nodig om je eigenaar te noemen van de Kona. Maar met alleen een AOW’tje red je het niet. De goedkoopste versie van de Hyundai Kona kost zo’n 36.000 euro. Dit is een Hyundai met een accupakket van 39 kWh. Deze heeft een bereik van bijna 300 kilometer.  Ter vergelijking: in de Kona-versie waarin wij reden, meet het accupakket 64kWh. Daarmee kom je zo’n 450 kilometer ver. Het prijskaartje voor deze auto bedraagt iets meer dan 40.000 euro. Ga je privé rijden met jouw elektrische Hyundai? Dan is het goed om te weten dat je hiervoor geen wegenbelasting betaalt. Daarnaast betaal je evenmin BPM, omdat de Kona geen CO2 uitstoot. Ook het onderhoud van een elektrische auto is voordeliger, omdat deze minder onderdelen bevat die periodiek vervangen moeten worden. Opladen is daarnaast veel goedkoper dan het tanken van brandstof. Heb je thuis zonnepanelen, dan kun je wellicht zelfs gratis elektrisch rijden.

Falder is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT