Vroeger, ja vroeger, dan ging je door weer en vooral wind (!) naar de plaatselijke voetbalclub, school en je vriendjes. Niemand die zeurde. Je was al blij dat je een fiets had! Door tegenwind kreeg je juist sterke beenspieren.
Nu, 50 jaar later, zitten we voor ons plezier op de racefiets. Je kunt het nauwelijks voorstellen… Heerlijk keihard trappen, ook al zijn we 63, we doen net of we de Tour – of althans een deel ervan – nog heroïsch kunnen voltooien.
Artsen kunnen het niet genoeg herhalen: vitale senioren, let op je spieren! Na je 50e levensjaar krijgen je spieren de zielige omvang van een pan gekookte spaghetti.
Elke dag minimaal een uurtje aan de spieren werken om de spierkracht op peil te houden, zo luidt het motto. Stoeien met gewichten, touwtje springen, boksen, hardlopen en fietsen.
Fietsen doen we graag. De racefiets lonkt weer en ritjes van 70 tot 100 kilometer doen ons niks. Maar soms, heel soms, zijn we die tegenwind (in Nederland waait het namelijk bijna altijd) gewoon zat. We waren pas geleden voor een trainingsritje richting noorden vertrokken, draaide de wind halverwege! Hadden we op de terugweg weer wind tegen!
Dus: kappen met die wind!
We rijden inmiddels al een elektrische auto – jaja, we gaan met onze tijd mee! – en ook al is de Hyundai Ioniq er een van de eerste generatie, de acceleratie van een elektrische auto is fenomenaal. Bij het stoplicht zijn we altijd als eerste weg. Het gaat ons niet om het wedstrijdje, welnee. Soms is het gewoon lekker om te zoeven over de weg. Dit gevoel zoeken we ook bij een elektrische fiets. In een serietje gaan we gewoon eens kijken of de e-bike iets voor ons is.
Voor onze testserie hebben we de beschikking gekregen over een Gazelle Medeo T10 HMB. Hij oogt zoals we hem zelf kenmerken als de 3-S-en: stoer, solide en sportief. Kortom, deze krachtpatser kan tegen een stootje.
De fiets heeft vier standen: eco, tour, sport en turbo. Al direct bij het opstappen en wegfietsen overvalt je een pure sensatie van snelheid. Net zoals in de Hyundai. Het is een kick die ons extra bevalt omdat we gewoon ook van snelheid houden. Bij enige weerstand in tunnels, duinen en met tegenwind krijg je vanzelf als het ware een stevige duw in de rug.
De Gazelle Medeo combineert feitelijk het beste van twee werelden: het is een sportieve fiets met veel comfort en gebruikersgemak. Dat maakt dat je soepel door de stad maar ook door de natuur navigeert. Bovendien is het een prima fiets voor je woon-werkverkeer.
We zitten voortdurend met een grote glimlach op het zadel. Het schakelen tussen de diverse standen gaat simpel en snel. Met de turbo erop ben je uiteraard heel snel weer thuis, wil je meer weerstand dan ga je voor de eco-modus. De trapondersteuning moet je doseren.
Zorg ervoor dat je toch voldoende spieroefening krijgt en niet als een halve bejaarde achterover hangt en de fiets het werk laat doen. Althans, dat is onze bescheiden mening.
Met een elektrische fiets ben je als 50plusser in groot gezelschap. Zeker als je zelf elektrisch fietst valt pas op hoe populair de e-bike is. Onze eerste tourrit valt – hoe verrassend – langer uit dan we oorspronkelijk hadden gepland. Als we eenmaal enthousiast zijn over iets – soms zijn we weer gewoon kinderen van 10, op weg naar school – onderschatten we al snel de afstand. Kortom, na 2 uur op de Gazelle is de batterij halfleeg en hebben we heel veel ‘gewone’ fietsers achter ons gelaten. Groot verschil met het ritje op de racefiets: de benen voelen – uiteraard – een stuk minder pijnlijk aan. Eigenlijk zijn we nauwelijks echt vermoeid. Prima fietservaring en geen last van de wind gehad. Toch gaan we over 2 dagen dezelfde afstand nog eens doen met de racefiets. Want een e-bike is top, maar je moet hem wel doseren…
In de volgende aflevering: de spelregels: met de e-bike in het verkeer.
Zie voor meer informatie: www.gazelle.nl ook om zelf een e-bike te testen bij het Gazelle Experience Center
Foto’s: Falder
Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina