Tech & wheels

Tech & wheels

Citroën ë-C4 en de C5 Aircross Hybrid: als je van een comfortabel leven houdt

Wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Dit zijn de vragen die je in je tweede, of derde, leven in elk geval stelt over de Citroens C4-ë en C5 Aircross Hybrid.

Wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom verlang je heel andere eigenschappen van een auto dan toen je nog een adrenalineverslaafde twintiger was. We reden twee weken twee Citroëns: de ë-C4 en de C5 Aircross Hybrid.

Twee Citroëns in twee weken? Stel dat je alle Citroëns die ooit op markt verschenen had mogen rijden, welk model maakte dan het meeste indruk?

Een uitdagende vraag. Herinner je nog de Traction Avant, 2CV, Dyane, de SX, CX, de XM of C5? Prachtige auto’s. Legendarisch zelfs. Maar zij kunnen in faam toch niet opboksen tegen

de DS, ofwel De Snoek. Dit model ontwikkelde zich tot het rijdend statement voor architecten, dirigenten, kunstschilders en topjournalisten. Maar ook bijvoorbeeld als het staatsmobiel van de Franse president. De auto verwierf een bijna goddelijke status, nadat deze het leven redde van president Charles de Gaulle in de jaren zestig.  De DS werd bij een aanslag met kogels doorzeefd. Eén band werd lek geschoten. Maar dankzij het hydraulisch veringsysteem, waarbij de auto op drie wielen verder kan rijden, werd het leven van De Gaulle gered.

 

C4-ë (op openingsfoto C5 Aircross Hybrid

Rijdende fauteuils?

Als je die vergelijking wilt maken prima. Maar om misverstanden te voorkomen: geen schommelstoelen. Voor die kwalificatie komen meestal Amerikaanse auto’s in aanmerking, die vooral gemaakt zijn voor lange rechte highways. Op de vaak spaghettisliertige Europese weggetjes deinen die yankee-auto’s mee, als oma die een dutje doet in haar favoriete wiggelwaggel-stoel. Terug naar de Citroëns: ook de interieurs zijn gemaakt om de bestuurders in de watten te leggen. De materialen lijken gemaakt van levend materiaal. Dashboard, stuurwiel en binnenkant van de deuren voelen heel zacht aan. Inderdaad, als een tweede huid. Evenmin onbelangrijk: de stoelen zitten heel comfortabel. Met name die van de C5 Aircross, die een zogenaamde Advanced Comfort Chair ter beschikking heeft. Passagiers achter hebben ook alle ruimte, alleen lange mensen hebben wellicht in de C4-ë, wat last van het coupé gevormde dak.

C5 Aircross Hybrid interieur

Wat als ik met deze auto’s op vakantie wil?

Dat klinkt als een aarzelende vraag. Mocht twijfel de achtergrond hiervan vormen, laten we die dan meteen wegnemen. De kleinste van deze twee modellen: de ë-C4 biedt met zo’n 380 liter meer dan voldoende ruimte voor een flinke set met koffers. Ook bijzonder te vermelden over deze auto: deze biedt zo’n 39 liter aan opbergvlakjes om al je snuisterijen in op te bergen. Ikea zou er jaloers op worden. De C5 Aircross is het volumewonder van de twee. De achterstoelen zijn vrij rechtop geplaatst, om maar zoveel bagageruimte te creëren. Ideaal zelfs bij een overwintering in Spanje, waar je al snel spreekt van een kleine verhuizing, als je de spulletjes wilt meenemen voor een dergelijk lang verblijf.

Day of the Jackals: verfilming van aanslag op De Gaulle, inclusief heldenrol Citroën DS

Voor welke auto zou ik moeten kiezen?

Moeilijk om daarop antwoord te geven. De ë-C4 is meer de auto voor de stellen die al hun kids hebben zien uitvliegen. De C5 Aircross kan met zijn drie achterzittingen met gemak een gehele kraal aan pubers kwijt, die elkaar niet hoeven aan te raken. Iets waarvan wij uit eigen ervaring weten, dat op een lange rit dat al voldoende kan zien voor een fikse battle achterin. Maar behalve vorm en ruimte, is er nog een wezenlijk verschil bij deze twee modellen: de C4 is volledig elektrisch, met een actieradius die schommelt rond de driehonderd kilometer. Prima voor de alledaagse ritjes naar het werk of stad. Ook prima voor een keer lange rit, met een tussenlaadstop die niet langer dan een half uur hoeft te duren. Maar ben je gewend om vaker lange ritten te maken, bijvoorbeeld naar het buitenland dat is de hybride wellicht wat voor je. Die biedt ‘the best of both worlds’. Zo’n dertig a veertig kilometer op stroom. Om vervolgens automatisch op brandstof over te gaan en daarop ver te cruisen.

Bij goed pensioen deze dan maar doen?

De Citroen ë-C4 is te koop voor ongeveer 38.000 euro. De C5 Aircross Hybrid kost zo’n 41.000 euro. Toegegeven dat zijn bedragen die je niet elke dag uitgeeft. Maar dit zijn ook weer geen bedragen waarvan je schrikt als je je schaapjes netjes op het droge hebt. Wat zeker telt: beide Citroëns zijn de auto’s die jezelf als cadeautje geeft na een heel leven lang hard werken. In zo’n fase laat je de boel de boel. Liever ’s avonds een warm bad, dan een koude douche. Liever een dutje in de luie stoel, dan een powernap. Liever een gezellig kletspraatje dan een brainstorm. Liever rust dan stress. Dan is het helemaal niet zo vreemd dat een merk, dat al veertig jaar geleden uitblonk in comfort van het onderstel, ja dat zelfs daardoor een Franse president zijn leven redde, nu hoog op je wensenlijst staat.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT