Er heerst op woensdag 1 september in de kustplaats al een koortsachtige stemming. Zandvoort verandert langzaam maar zeker in een heuse vesting.
Overal staan gele verkeersborden met de overall boodschap: het is beter als u hier zondag 5 september niet bent met de auto. Straten zijn afgesloten, parkeren is onmogelijk, dranghekken versperren de doorgang. Intussen hangen overal in het dorp zwartwit geblokte finishvlaggen aan de gevels van de huizen, honderden dagjesmensen – zelfs uit Limburg – verdringen zich voor de ingang van het circuit waar de laatste puntjes op de i worden gezet. De opwarming van de Dutch Grand Prix is begonnen.
De komst van de F1-helden en dan vooral de wagens die ze meebrengen heeft voor een ongekende nationale discussie gezorgd. Om nog maar zwijgen van de impact van corona.
Het leek heel lang onmogelijk om na 36 jaar weer een rondje te razen in de duinen van Zandvoort. Maar op deze dag knipoogt een flauw zonnetje achter pikzwarte wolken door, is ook de laatste rechtszaak afgehamerd en staat niets meer in de weg om de motoren te starten. De discussie over de CO2-uitstoot, de gevolgen van de racerij voor het milieu en de omgeving zal echter niet meer verstommen. Hoe hard de F1-wagens ook brullen.
We zijn er klaar voor: op zondag zitten we first row dankzij Heineken, sponsor van het F1-circus. We zijn weliswaar geen die hard fans, maar deze invite willen zelfs wij niet afwijzen. Zou zoiets zijn als een gratis Rolex weigeren omdat je niet graag klok kijkt.
Natuurlijk begrijpen wij de discussie over het milieu en de witgestreepte zandhagedis, maar als benzine eenmaal door de aderen van een man stroomt is de F1 racewagen de ultieme natte droom. En zeker het geluid ervan.
De Schotse Jackie Stewart (82 inmiddels) wist 3 keer het wereldkampioenschap te winnen. Hij stopte in 1973. Net even te vroeg voor ons. Want wij zaten in de jaren 80 – gewoon op je jas in de duinen (!) – rond het Zandvoortse circuit om de vroegere helden van de Formule 1 zoals Emerson Fittipaldi, Jacques Laffite, Keke Rosberg en Niki Lauda voorbij te zien razen in hun raketvormige mobielen. Die konden met hun matige snelheid – onze elektrische Hyundai van nu gaat al sneller ! – nog makkelijk en slim inhalen. Want dat is de crux van deze baan: je kunt nauwelijks iemand inhalen met 300 km per uur. Wij zijn reuze benieuwd wie de ballen heeft om het wel te proberen.
Overigens, het fietsen op het circuit, daar moeten ze iets mee doen. Zoals een Zandvoort Wielerrace à la de Amstel Gold Race bijvoorbeeld. Als compensatie voor de brullende motoren…
Foto: eigen foto’s
Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina