Ford, hoe gaat het eigenlijk met het merk?
Ken je zo nog, die jongetjes uit de lagere klas die altijd voorop liepen. De ‘leaders of the pack’. Als je dertig, veertig jaar later hen weer tegen het lijf loopt tijdens bijvoorbeeld een reunie, blijken ze nog steeds niets van hun glans verloren. Fantastische baan, mooie vrouw, dik huis en al hun kinderen doen het goed. ‘Lucky bastards’ om zo door het leven te mogen gaan. Zo iets is Ford ook. In de jaren zestig en zeventig beheerste het merk hier het straatbeeld, met modellen als de Cortina, Taunus, Escort, Sierra en niet te vergeten, de Capri. Heden ten dage doet Ford het nog steeds goed in ons kikkerlandje. De Focus is al bijna een evergreen, de Ford Mustang Mach-E blijkt een echte Tesla-concurrent en gaat als warme broodjes over de toonbank en nu heeft Ford ook een nieuwe Kuga uitgebracht, waarvan de voorgaande versie nog heel stevig verkocht.
Is die nieuwe Ford Kuga ook wat voor mij?
Zijn meisjes met blond haar en blauwe ogen wat voor jou? Zo’n vraag moet je namelijk niet stellen. Blonde dames met blauwe ogen mogen zich waarschijnlijk verheugen in heel veel belangstelling, maar smaak is toch een te persoonlijk ding om daar antwoord op te geven. Wat we in elk geval wel mogen concluderen is dat de Kuga behoort tot SUV-categorie. Deze modellen, stoer met een hoge instap zijn erg in trek bij de consument. Alleen daarom al zou je voor de Kuga kunnen vallen.
Wat maakt de nieuwe Kuga zo bijzonder?
Je hebt maar een keer de kans op een goede eerste indruk. De Ford Kuga grijpt die met beide handen aan. Hij oogt stoer, met name dankzij de grote grille vóór, de langvormige koplampen en het scherpe lijnenspel. Hiermee durf je voor de dag te komen bij je vrienden, zonder dat ze denken dat je leven als een nachtkaars uitgaat. Maar er is meer dan alleen uiterlijk. Zoals Godfried Bomans al stelde: ‘Waar komen al die oude krengen toch vandaan.’ Bij de Ford Kuga Plug-in Hybrid schuilt onderhuids een benzinemotor die een tweespan vormt met de elektromotor, in combinatie een vermogen van 225pk. Hierdoor is deze auto in staat om, na een paar uur stekkeren, zo rond de vijftig, zestig kilometer op stroom te rijden. Dit is In elk geval genoeg elektriciteit voor een gemiddelde forensenrit. Die combinatie van motoren zorgt ook voor zeer prettige gebruikscijfers en een heel fraaie actieradius. Tijdens bijvoorbeeld een vakantierit zul je minder vaak een tankstop moeten inlassen.
‘Zoals Godfried Bomans al stelde: ‘Waar komen al die oude krengen toch vandaan’
Over vakanties gesproken. Kan ik ook voldoende bagage meenemen?
Tel je zegeningen. Opeens besef je dat de Kuga een vermomd pakpaard is. Zeker als de kids de deur uit zijn en je de verschuifbare achterbank naar voren haalt. Echt, maak je geen zorgen als je vrouw haar halve garderobe meeneemt. Sterker nog, dan kan ze ook op vakantie ‘shinen’, in plaats van de hele week rond te lopen in dezelfde campingoutfit.
Moet ik een whizzkid zijn om de elektronica te bedienen?
Nee hoor. Fluitje van een cent. Elektronische beschermengels zoals botspreventie, vermoeidheidsassistent, cross assist of blindehoek assistent doen automatisch hun werk. Als je een beetje gewend bent met de auto kun je naast het stuur eventueel dieper het systeem in duiken en zelf deze beschermengels aanpassen aan je voorkeuren. Onder de middenmonitor schuilt een hele reeks knoppen die de bediening nog verder vergemakkelijken. De optionele head-up display zorgt voor een perfecte leesbaarheid van je wegprestaties.
Bij goed pensioen deze dan maar doen?
Is een beetje afhankelijk hoe fraai jouw pensioenfonds presteert. Maar bij een redelijk appeltje voor de dorst is de Ford Kuga Plug-in Hybrid zeker te doen. Deze auto is verkrijgbaar vanaf 36.195 euro.
Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina