Wheels

Wheels

Nieuwe DS4: Vorstelijke beloning na een leven van keihard werken

De DS4 ? Iets voor jou? Wij deden de ‘Aftermidlife-APK’ tijdens de internationale introductie nabij Parijs.
DS4

Leuk al die autojournalisten, hier tijdens de internationale introductie van de DS4, in Chantilly, een stukje ten noorden van Parijs. Leuk ook al hun autotesten. Maar ieder vertelt het verhaal vanuit zijn eigen perspectief. Daarbij vergeten ze dat de belangrijkste kopersdoelgroep zit in de leeftijdscategorie boven de vijftig. Maar wie die leeftijd heeft bereikt, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder ‘Aftermidlife-APK’.

Waarom kiezen voor een Franse auto?
Klinkt eigenlijk als een rare vraag. Er zijn zoveel succesvolle Franse merken op de markt. Maar wie zo oud is als wij, kan putten uit een rijk verleden. En in dat rijke verleden zijn Franse merken nu eenmaal geen uitblinkers als het gaat om kwaliteit. Zeker als het gaat om premium automobielen zijn het in onze perceptie de Duitsers de voortdurende ‘de winnende Tor’ scoren. Laat nu net de DS4 de handschoen in deze klasse het op willen nemen tegen onze Oosterburen.

Waarom missen we eigenlijk de toevoeging ‘Citroën’ bij het merk DS?  

Citroen besloot de status van dit icoon te benutten en het als onafhankelijk premium merk in de markt te zetten. Sinds 2015 lanceert DS elk jaar een nieuw model. Na de DS9, DS7 en DS3, is het de beurt aan de DS4.

Liggen de ontwerpers in Duitsland wakker door de komst van de DS4?Himmelhoch nein. Daarvoor is de hegemonie van merken als Audi, BMW en Mercedes te groot. Maar ze zullen wel zien dat het ook anders kan dan strakke efficientie. Niet voor niets is ‘grandeur’ een Frans woord. De DS4 is het voertuig waar je graag met een reünie vóór komt rijden. Niet alleen om te laten zien dat het goed met je gaat, maar ook dat je nog ver  staat van de grauwe uitstraling van de mannelijke helft van een ANWB-stel. Want de DS4 is van voor tot achter een sieraad voor het oog. Kijk bijvoorbeeld eens naar de koplampen vóór, drie blokjes flonkerende diamanten. Het grote front, dat als een adellijke maliënkolder (verklaring maliënkolder: ijzeren gaas gebruikt in de riddertijd als onderhemd, niet om de muggen tegen te houden, maar zwaardslagen) over de voorkant ligt gedrapeerd. Aan de zijkant spoelen designlijnen als een Middellandse Zee-golf langs verzonken handgrepen naar achter, om daar te eindigen bij de stoere, smalle achterlichtunits, die met hun ruitjespatroon nog eens een extra designstatement afgeven.

Hoeveel grandeur vinden we aan de binnenkant?
Stel je een presidentiële limousine voor. Zoiets dus. De leren stoelen ogen fraai, de stiksels in leuning en zitting ademen ambachtelijke zorg uit. Vorm en functie sluiten naadloos op elkaar aan. Want zo mooi als de zetels ogen, zo goed zitten ze ook.  Onze stoelen waren zelfs voorzien van een massagefunctie, bovendien konden ze worden gekoeld én geventileerd. Stuur, dashboard en middenconsole gaan vloeiend in elkaar over en vormen visueel één geheel. Zo kunnen we eindeloos doorgaan. Vrijwel elk detail ademt luxe uit. Kortom, de DS4 is de auto die je gerust kunt zien als een beloning van een heel leven hard werken.

DS4

Moet ik een whizzkid zijn om met de elektronica om te kunnen gaan?
Nee, zeker niet. Maar je kunt wel uitgroeien tot whizz-opa. Met name door het  tweede schermpje onder de middenmonitor. Met een paar bewegingen met de vingers schiet je zo door de bedieningsysteem. Als je kleinkind je daarmee bezig ziet, zal hij of zij je bewonderend bekijken en nog heel lang daarna verhalen vertellen over zijn of haar whizz-opa. Vrijwel alle veiligheidsvoorzieningen die DS in het arsenaal heeft, zijn ook voor dit model aanwezig, inclusief meesturende koplampen en nachtzichtcamera. We noemen ook graag het Focal audiosysteem, dat volgens experts de beste geluidskwaliteit voor de inzittenden oplevert in zijn klasse.

Bij een goed pensioen, deze dan maar doen?
Wij reden in een plug-in hybride DS 4 E-Tense 225, goed voor bijna 300 paardenkrachten en een sprint van 0-100 in bijna acht seconden. De 12,4 kWh batterij levert een actieradius op van zo’n 55 km. De voorgaande versie van DS4 (introductie 2010, onder de naam Citroën DS) was nogal hard geveerd. De 2021-generatie blinkt juist uit in heerlijk comfortabel rijden. Met dank aan de camera vóór, die voortdurend het wegdek afspeurt op oneffenheden en hierop het onderstel voorbereid.
Nee, met alleen een ‘AOWeetje’ red je niet. Maar met een redelijk presterend pensioenfonds, plus nog een of twee lijfrentepolissen, is de DS4 zweker een haalbare kaart. De hybride DS4 E-Tense is leverbaar vanaf 41.000 euro. Daarnaast zijn er twee benzinemodellen verkrijgbaar; de 96 en 132 kW PureTech 130 en 180. Prijzen hiervan beginnen bij zo’n 34.000 euro.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT