Leuk al die autotests. Maar al die journalisten vertellen het verhaal vanuit hun eigen perspectief. Daarbij vergeten ze dat de belangrijkste kopersdoelgroep zit in de leeftijdscategorie boven de vijftig. Maar wie die leeftijd heeft bereikt, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder ‘Aftermidlife-APK’.
Waarom moet Mazda in mijn top-3 merkenlijstje staan als ik een auto wil kopen?
Ken je klassiekers: Mazda is zo’n beetje zoals de inwoners van dat Gallisch dorpje van Asterix en Obelix. Heel Gallië was in de stripverhalen van Coscinny en Uderzo bezet door de Romeinen. ‘Heel Gallië? Nee, een klein dorpje blijft dapper weerstand bieden tegen de Romeinse overheersing. Mazda is het merk dat doorgaans andere wegen ‘berijdt’ dan de gemiddelde automerken. Dit doen ze al vele decennia lang. Dit heeft ertoe geleidt dat ze niet alleen bijzondere auto’s maken. Maar ook bijzonder goede en mooie. Vraag een autojournalist bij welke dealer ze moeten binnenstappen bij de keuze van een volumemerk, dan is de kans zeer groot dat deze dan het merk Mazda noemt.
Draagt de Mazda 3 ook dit onderscheidend DNA in zich?
De Mazda3 is de onderscheidende darkhorse tussen veilige (lease)opties als de Golf en de Focus. Check de voorkant en zie de neus waar Cleopatra jaloers op zou zijn. Wat te denken van die enorme derriere, wat deze hatchback meteen maakt tot een gelikte coupé. Wel fijn trouwens dat deze Mazda3 ook standaard dodehoek-verklikkers heeft, want de dikke stijlen bij ‘de kont’, zorgen soms voor een dode hoek. Je achterpassagiers betalen een beetje tol door wat krappe beenruimte. Maar hoe vaak heb je nog mensen op de achterbank? Je kids zijn de deur uit. Eventuele achterkleinkinderen kunnen hun petieterige beentjes hier heus nog wel kwijt. Mocht je denken aan een tweede leg, koop dan een 6 of die – geweldige – CX-5. Deze Mazda is bedoeld voor samen met vrouw of vriendin voor de huis-, tuin- en keukenritjes of als je elkaar tijdens een weekendje uit op dijkweggetjes wil vermaken.
Houdt de Mazda 3 ook rekening met mijn fysieke gesteldheid?
We weten niet hoe je er fysiek voorstaat, maar wat Mazda wonderwel kan is, je ontspannen laten sturen. Dit zorgt ervoor dat je doorgaans fris op de plaats van bestemming aankomt. Nu beweren veel automerken dit. Maar een van de zaken waarin Mazda zich onderscheidt is oog voor detail. En juist dit oog voor detail zorgt ervoor dat de totale beleving tijdens het sturen opmerkelijk relaxed is. De combi tussen onderstel en motor is magnifiek, waarbij Mazda natuurlijk weer gul met het slagvolume schenkt. Wij reden met de soepele twee liter benzinemotor (150 pk) die al het werk zelf doet, zonder blazende turbo, het handelsmerk van Mazda. Mazda heeft zo aan de transmissie gesleuteld, dat voelt alsof je de pook hanteert in een MX5, Mazda’s eigen roadster, je schakelt dus heerlijk kort en soepel. De stoelen zitten heerlijk, met ook een fijne steun in je rug. Het met leder ingepakte stuur kleeft als een tweede huid aan je handen en de stijlvolle neutrale aankleding voelt net zo vertrouwd alsof je je vakantiehuis in Frankijk betreedt.
Bij goed pensioen deze dan maar doen?
Oke, je moet in deze Mazda 3 iets meer schakelen en iets meer van zijn toeren moeten vragen, maar dan sleurt deze 3 – nog beter dan een gemiddelde BMW – heerlijk. Bovendien, turbo’s slurpen boven de 110 km/u de officiële verbruikscijfers de folder uit, terwijl de SkyActiv-techniek geen turbo nodig heeft en garant staat voor Prius-achtige waarden. Wij boekten een gemiddelde van zo’n een op zestien. Dat is een prettige prestatie, zeker bij de huidige brandstofprijzen, die de pan uit rijzen. Prijzen van de Mazda 3 Hatchback beginnen bij zo’n 27.990,- euro. Zo’n bedrag is best veel en geef je niet elke dag uit. Maar voilá, bij een redelijk geslaagde carrière of een idem presterend pensioenfonds moet een dergelijk uitgave te doen zijn.
Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina