Max, waar voel je je veiliger, op de openbare weg, of het circuit?
Op het circuit. Absoluut. Niet alleen is alles daar ingesteld op veiligheid, zoals de bandenstapels en barriers met water, de auto’s zijn ook veel veiliger. Met name omdat ze hoofdzakelijk van sterk carbon-materiaal zijn gemaakt. Vergeleken daarmee zijn normale auto’s echt blikkendozen, terwijl die tegenwoordig ook gemakkelijk 250 km/u halen. Als ze carbon ooit zouden toepassen op luxe wagens, zou dat enorm veel schelen. Al is carbon vrij duur en zouden automobilisten kunnen denken: oh, nu kan ik overal wel doorheen. Dus bij die toepassing zullen autofabrikanten een balans moeten vinden.
Wat valt je op in of aan het Nederlandse verkeer?
Dat meer dan 90 procent op de telefoon zit. En ja, als je toch even dat appje beantwoordt, ben je afgeleid en zie je die scherpe bocht of die remmende auto niet.
Hoe doe jij dat dan?
Ik heb mijn smartphone altijd op de middenconsole liggen en ik heb hem zo ingesteld, dat ik elk berichtje meteen op het scherm kan lezen. Zo hoef ik dus maar even opzij te kijken, of het urgent is. Meestal niet natuurlijk, maar is dat wel zo, dan zet ik de auto rustig aan de kant en pak ik mijn telefoon pas.
‘Bij mijn rijlessen reed ik te langzaam, haha’
Jij staat bekend als de perfecte regenrijder? Zou jij iets voelen voor een verplichte slipcursus voor alle bestuurders in Nederland?
Het zou zelfs standaard bij de rijlessen moeten zitten. Zodat je in ieder geval beseft wat een auto écht kan. Veel mensen weten dat niet. Als je de cursus niet saai, maar ook nog leuk maakt, helpt het 100 procent zeker voor de veiligheid.
Hoe gingen je eigen rijlessen ook alweer?
Het eerste wat de instructrice zei was: ‘Zet je stoel maar wat meer rechtop. En twéé handen aan het stuur’. Geloof mij, ik voelde destijds bij m’n afrijden meer druk dan bij een GP. Stel je voor: Max Verstappen haalt zijn rijbewijs niet in één keer… Dan had iedereen je aangekeken met een bepaalde glimlach. Ik heb het in vijf uur gehaald. Al reed ik soms te langzaam, volgens mijn instructrice. Waar ik 60 of 50 mocht, reed ik er altijd iets onder. Ik mocht van haar wel iets meer gas geven, haha.
Wat is jouw advies voor jonge beginnende bestuurders?
Vooral niet denken dat je alles kan. Die types zitten er wel tussen. En eerlijk gezegd, zo ben ik ook een beetje, maar bepaald niet op de openbare weg. Je moet als jonge bestuurder niet te optimistisch zijn en denken dat je gelijk goed kan rijden, of kan scheuren. Ten eerste: je rijbewijs wordt ingenomen. En onze wegen zijn er niet voor gemaakt, ook al heb je wellicht de auto er voor. Het heeft totaal geen zin. Bovendien breng je andere weggebruikers in gevaar.
Foto: Formula1.com
Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina