Tech & wheels

Tech & wheels

DS 3 Crossback: mobiele mannequin

Leuk al die autotests, maar niet één die ingaat op de wensen van onze generatie, die niet meer zo nodig hoeft te bumperkleven of een baseballpetje draagt. In deze ‘AfterMidlife-APK': de DS 3 Crossback.

Wie boven de vijftig is, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder ‘Aftermidlife-APK’. Dit keer de DS 3 Crossback.

DS? Het is toch Citroen DS?

Oei, wat een foute vraag. Inderdaad, Citroën maakte vooral naam door de introductie van de DS (die wij kennen als ‘De Snoek’) in 1955. Uiteindelijk werden er bijna anderhalf miljoen exemplaren van geproduceerd. Ook nog in deze tijd wordt de DS gezien als de meest innovatieve auto na de Tweede Wereldoorlog. Meest geroemd van alle nieuwigheden is de hydraulische vering, die voor de inzittenden zelfs bonkige kasseienstroken neutraliseerden alsof het een spiegelgladde asfaltweg betrof. Sindsdien vinden we dat geriefelijk en comfortabel deinende auto’s net zo Frans zijn als het chanson en de guillotine. Citroen bedacht een decennium geleden, dat ze deze populariteit zo konden verheffen, dat de modelnaam soortnaam zou worden. Zoals Lexus nu het luxemerk is van Toyota, zo is DS dat nu van Citroen. Sindsdien doet het Franse merk er alles aan om de twee merken uit elkaar te houden. De marketing manager van DS wordt dus een beetje wit om de neus, na vele miljoenen reclamegeld, dat DS, nog in één adem met Citroen wordt genoemd. Dus…niet meer doen dus. Afgesproken?

Sorry, valse start. Hoe zien we dan dat DS een luxe merk is?

Da’s niet moeilijk. Geen natie als Frankrijk die weet hoe iets er knap uit moet zien. Mannequin is niet voor niets een Frans woord?  De DS 3 Crossback is zeker een fraaie en opvallende verschijning. De redactie van Falder test regelmatig nieuwe auto’s, maar zelden zijn we zo vaak spontaan aangesproken over onze mobiele metgezel. Pronkjuwelen aan de buitenkant is de hippe kleur, de zeshoekige grille, met daarin het DS-logo, de LED-verlichting met diamant-motieven vóór, de langwerpige lichten achter en het zeshoekige achterraam. Ontzettend leuk zijn de handgrepen van de deur, die uitnodigend uit het portier springen, zodra de auto wordt ontgrendeld: geen slap handje, eerder charmant: Bonjour, entré mon chérie. Zoiets.

Onze moeders zeiden altijd: ‘uiteindelijk gaat het om jet innerlijk.’

Nou mam, dat advies hebben we lange tijd in de wind geslagen, maar nu zijn we op de leeftijd aangekomen, dat we dezelfde raad doorgeven aan onze eigen kids. De DS 3 zou bij mama-lief zeker in de smaak vallen. Ze zal onmiddellijk het premium niveau herkennen. Daar hoef je overigens niet alleen bij moeders te rade voor te gaan. Iedereen zal dit herkennen. De ontwerpers van de DS 3 hebben de auto rijkelijk toebedeeld met luxe materialen. Eigenlijk oogt het binnen als een schilderij van Esscher. Hoe langer je kijkt, hoe meer details je ziet. De middenconsole oogt bijvoorbeeld als een vitrine bij de juwelier. Op elk knopje is een diamant-motief ingeslepen. Dezelfde vormen tref je ook daarboven weer, onder de monitor. Of in de zitting. We noemen ook nog het geluid van de richtingaanwijzer: geen ‘klik, klik, klik’. Maar een sjeik ‘dog, dog, dog’. Alsof een lakei voorzichtig aanklopt, of majesteit de Zonnekoning al is ontwaakt?

Moet ik een whizzkid zijn om een beetje wegwijs in de auto te geraken?

Nou, dat weten we niet. Het kostte ons wel enige tijd, voordat we gewend waren aan de bediening. Maar ach, is dat erg? Wat maakt het uit als je ergens een beetje moeite voor moet doen? Persoonlijk hadden wij vroeger een voorkeur voor dames die zich juist niet zo een-twee-drie lieten winnen.

Leuk zo’n mooie auto, maar toch nu een heel praktische vraag. Kan ik er ook mee op vakantie?

Even vergeten dat de kids al de deur uit zijn? De tijd dat je ondanks je hutkoffer op je dak, nog ruimte te kort had, is allang voorbij. De DS 3 behoort tot de compacte klasse, maar biedt genoeg ruimte voor de bagage van jou en je vrouw. Mocht de tijd al zijn aangebroken, dat je jezelf opa mag noemen? Ook dan bedient de DS 3 je op je wenken. De kleinkids, met hun nu nog korte beentjes, hebben echt niets te klagen achterin

Prijs: vanaf 37.490 euro

 Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT