Als je jong bent kun je een juten zak aantrekken en nog zie je er fantastisch uit. Met dank aan je perfecte lichaam. Als jezelfde lichaam steeds meer de wetten van de zwaartekracht gehoorzaamt, dan is kleding juist bij uitstek een hulpmiddel om een en ander te compenseren. Maar zelfs al is je outfit nog zo goed gekozen, wat doe je als je in de spiegel staart en je ziet je wallen onder je ogen, je afgezakte oogleden, je kalende haarpartij? Ogenblikkelijk een afspraak maken bij de plastisch chirurg? Of een haartransplantatie ondergaan? Best ingrijpend allemaal. Waarom begin je niet bij je bril? Zo’n 80% van de mannen (en vrouwen) boven de vijftig draagt er een op het puntje van de neus. Een goed gekozen bril, kan voor een buitenstaander het verschil uitmaken tussen een uitgebluste en kwieke ‘jij’.
In het Engelse mannenblad GQ treffen we de doorgewinterde opticien Robert Roope. Internationale sterren als Lady Gaga, Will-I-Am en Katy Perry zijn onder meer zijn trouwe klanten en volgen nauwgezet zijn adviezen. Hier zijn tips voor het kiezen van het juiste montuur, geïnspireerd op de vijf grootste fouten die mensen maken bij het kiezen van hun bril.
1. Koop niet meteen je eerste bril bij je eerste bezoek aan een opticien.
Roope adviseert een aantal paar te passen, een paar selfies te maken met je telefoon en er vervolgens nog een nachtje over te slapen. “Als je niet wordt opgejaagd, maak je een betere keuze.”
2. Kies je bril niet op basis van een exemplaar die goed staat bij iemand anders.
Roope stelt dat veel te veel mensen een bril kopen omdat ze die zo leuk bij een ander zien staan. Volgens de opticien werkt zoiets niet. Ieder heeft een eigen stijl. “John Lennon zag er geweldig uit in kleine ronde brillen, maar of dat bij jou ook zo werkt, waag ik te betwijfelen.”
3. Vergeet al je vooroordelen.
Roope ziet teveel van zijn clienten die al vooraf een mening hebben gevormd wat wel en niet bij hen staat. De meeste van hen hebben echter geen idee, wat een montuur daadwerkelijk met hen doet. “Probeer gewoon en je zult aangenaam verrast zijn door het resultaat.”
4. Denk niet dat alle verkopers onbetrouwbaar zijn.
Roope steekt niet zijn hand in het vuur, dat ál zijn collega’s even oprecht zijn, maar hij weet wel wat een goede verkoper aan meerwaarde oplevert. Die evalueert constant de gezichtsvorm van klanten en denkt na wat het beste voor hen zal werken. De neus, het gezicht, de wenkbrauwen, de oogkassen, de ruimte tussen de ogen, de oren…
5. Vergeet niet om het recept van je oogarts mee te nemen
Dikke glazen in een verkeerd montuur kan je totale uitstraling verpesten. Als je een heel groot montuur wilt, maar je hebt heel dikke glazen nodig, dan kunnen je ogen lijken op goudvissen in een kom. Roope hoopt bij elke klant dat bij hen het montuur kan meegeven dat echt bij hen past. Met als laatste hint: ‘En nee, we doen niet meer alleen zwart.’
Bron GQ: https://www.gq-magazine.co.uk/
Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.