Hoezo, zo’n Dacia, da’s toch de soberheid zelve. Iedereen lacht je uit!
Wij noemen het liever bescheidenheid. Bovendien blijft het stoer: zo’n auto, die zich gewoon focust op de basics. Het maakt Dacia tot een wereldmerk. Want jij rijdt er straks misschien mee naar de Albert Heijn in Sassenheim, in Caïro en Calcutta is ie ook populair, maar goed, dan zitten er meteen ook 23 mensen, een sjamaan, 80 kippen en twee geiten, aan boord. Daar lacht de Sandero om. Dat zegt iets over zijn (Roemeense) onverzettelijkheid en arbeidsethos.
Dus er zitten een stuurwiel en pook in, meer niet?
Ho, wacht. Als je de Stepway-versie aankruist (en dat doet bijna iedereen) zit je meteen goed in de opties. Deze Sandero Stepway is voorzien van alle gebruikelijke veiligheidssystemen, je zit opvallend comfortabel in fraai iets verhoogde zetels en je kijkt zelfs uit op een digitaal display, met chique audio, een bluetooth-connectie en navigatie. Handig: je smartphone heeft een eigen houdertje.
Hoe zit het met de motorisering?
Die is ook bescheiden. De Stepway doet het met een 1.0 drieclinder motor van 100 PK, waarmee je inderdaad maar beter geen bankoverval moet plegen. Je dient hem soms ook als een weerbarstige Indiase ezel, die je vast nog kent van je rugzakvakanties, te zwepen om hem vooruit te krijgen. Maar wij hoeven niet meer zo nodig scherpe tijden op de Nürburgring neer te zetten. Bovendien wordt je beloond met een zuinig verbruik, 1 op 20 is in onze Midlife APK-rijmodus gemakkelijk haalbaar. Scheelt poen
Daarover gesproken: hoe duur, of beter: goedkoop is ie?
In de Stepway-versie komen wij op een stickerprijs van €16.740,-Kortom, je betaalt een zeer fideel bedrag voor toch heel veel auto, want je hebt net zoveel, of zelfs meer ruimte dan de (veel) duurdere Duitse combi’s. De afschrijving op een Dacia valt tegenwoordig erg mee. Sterker nog: hij houdt lang zijn waarde vast. Vraag eens rond in je gelouterde vriendengroep, hoeveel mensen er rondtuffen in zo’n robuuste Roemeen. Meer dan je denkt. En hoe populairder de auto, hoe hoger de inruil. Dubbel kassa!
Hoe rijdt ie?
Starten. Lopen. We zouden kunnen beweren dat de besturing wat vaag is, maar dat geldt eigenlijk alleen op een circuit. Je zwabbert heus niet per ongeluk een schoolplein op. Wel laat de motor zich soms prominent horen, maar dovig werden wij toch al een beetje (geef toe).
Wat maakt hem charmant?
De schaamteloze low-tech. Het tankklepje moet je nog per hendel naast je stoel ontgrendelen, alsof je in een oude Japanner zit. En ja, hij heeft nog een old-school antenne. Vergeet die vooral niet te demonteren, alvorens je de wasstraat inrijdt. Chiptekort? Daar heeft Dacia nauwelijks last van, want zoveel (if any) zullen er niet in zitten. Beter!
Oké, wij zijn bijna overtuigd. Is er nog iets doorslaggevends?
Oh, zeker! Deze Dacia is af-fabriek ook te bestellen in een bi-fuel-versie, oftewel: een LPG-versie, op gas dus. En als je meer dan 5000 kilometer per jaar rijdt, ben je al spekkoper met deze brandstof. Zeker gezien de hallucinante tarieven bij de pomp, die in guldens (daar rekenen wij nog steeds in) al duizelingwekkend zouden zijn.
Dus doe de Dacia?
Ja!
Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.