Had je vroeger hoge cijfers voor spelling? Dan heb je een probleem minder.
Toegegeven, het is inderdaad een beetje raar om een autotest zo te beginnen. Maar probeer maar is een keer de naam Qashqai uit je hoofd in een keer goed te schrijven. Dit is echt een hersenbreker, in hetzelfde rijtje als Przewalski, jouïseren. Nissan kwam opeens met Qashqai op de proppen tijdens de introductie van het nieuwe model in 2007. De Japanse fabrikant trof ergens in de Iraanse bergen een volk onder deze naam. Oordeelde vervolgens dat de zweem van avontuur die aan het nomadenvolk hing de juiste was en dat de consument de vreselijke schrijfwijze wel voor lief zou nemen.
En? Moeten we de schrijfwijze maar voor lief nemen?
Had de Qashqai een liedje geweest dan had die zeker een topnotering te pakken in NPO 5 De Evergreen Top 1000 van NPO Radio 5. Al sinds de allereerste introductie in 2007 bleek elke nieuwe generatie bleek weer succesvol. Jaarlijks worden er gemiddeld zo’n 250.000 wereldwijd verkocht. Ook deze nieuwe Qashqai wordt ongetwijfeld weer een hit.
Wij zijn oud en wijs genoeg om te weten juist het uiterlijk het succes bepaald.
Goede observatie. Je zou bijvoorbeeld toch voor geen goud in een Fiat Multipla willen stappen. Deze Nissan is misschien niet de aller-állermooiste in automotive-land, maar doet het zeker goed in de dagelijkse forensencatwalk. Zoals veel autofabrikanten heeft Nissan de Qashqai toebedeeld met een aantal karakteristieke lichtunits. In dit geval met een boemerang design. Rondom de enorme grille is de karakteristieke V-vorm gebleven. Zijdelings is de Qashqai nauwelijks op tierlantijnen te betrappen, een enkele inkeping daargelaten. Hier heerst een bijna minimalistisch design. De forse wielen zijn meer op de uithoeken geplaatst. Zo ontstaat er een grotere wielbasis en dus meer interieurruimte. Op deze manier is de Qashqai bestuurder en andere inzittenden ter wille met meer been- en hoofdruimte.
Moet ik mijn (klein)kind vragen om de elektronica uit te leggen?
Ontwerpers hebben vele Qashqai-generaties lang ervaring kunnen opdoen, om de auto volledig af te stemmen op de wensen van de inzittenden. Die rijke ervaring is een absolute pré en heeft de Qashqai gemaakt tot een pleaser pur sang. Daar waar de bediening te ingewikkeld wordt, of de veiligheid in het geding is, neemt de auto de zorg uit handen en regelt alles zelf. Daar waar echter menselijk handelen prioriteit heeft boven kunstmatige intelligentie, geeft de auto netjes de regie terug. Hiermee doelen we op de handige reeks knoppen, die zich onder de monitor bevinden. Deze loodsen je razendsnel naar de gewenste functionaliteit en voorkomen zo dat je gevaarlijk wordt afgeleid tijdens het swipen over het scherm. Naast het stuur is met een druk op de knop de Pro-pilot in te schakelen. Zo noemt Nissan zijn adaptive cruisecontrol, dat behept is met een groot anticipatievermogen, waardoor de bestuurder veel werk uit handen wordt genomen.
Kan ik ook gerust hart mijn caravan achter deze Qashqai koppelen?
Onder de motorkap schuilt een 1,3 liter benzinemotor, gecombineerd met mild hybride technologie. De lithium/ion accu biedt extra vermogen daar waar nodig en biedt zo een belangrijke bijdrage in het rijcomfort. De auto is leverbaar in een 140 pk of 158 pk versie, met voldoende trekkracht om straks ook de sleurhut over een steile alpenpas te trekken. De Nissan Qashqai is er vanaf 33.540 euro.
Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.