Dacia? Ze zien mij aankomen op verjaardagsfeestjes, da’s de nieuwe Lada.
Nee, joh. Dacia is altijd cool geweest, net zoals budgetbrands als Lidl en Easyjet dat zijn. Dat een portier dichtslaan klinkt als zilverpapier en wat airbagjes de verkeersveiligheid niet altijd honderd procent garanderen, neem je bij de Franse Roemeen op de (goed)koop toe. Hoewel? Als je nu bijvoorbeeld kiest voor de nieuwe Dacia Sandero, dan heb je – zeker in de Stepway-versie – voor een concurrerende prijs, bijna dezelfde optielijst als de vorige generatie Mercedes S-klasse. Luxe termen als LED, bluetooth, keyless entry, gordijnairbags en ja, chroom kunnen nu in dezelfde zin met Dacia. En klap je de achterbank (1/3, 2/3, of helemaal) naar beneden, dan kunnen die ski’s straks ook easy mee naar Ischl. Trouwens, de Lada Niva blijft een ultiem coole collectors-auto.
Nu hebben ze bij Dacia kennelijk ook een volledig elektrische auto?
Yep. De Spring. En wie anders dan Dacia komt weer met de goedkoopste elektrische auto van Nederland. En normaal gaat het bij de gemiddelde stekkerbolide over de laadsnelheid bij palen en de snelladers langs de rijkswegen. Dat werkt misschien voor landen als Nederland en Noorwegen, die beide beschikken over een geschikt netwerk, maar ten zuiden van Brussel wordt het al lastig. Weten ze ook bij de Dacia. Het Renault zuster-merk wil hun eerste elektrische auto echter daar vooral uitrollen. Dus communiceren ze rustig dat laden via je thuis-stopcontact 14 uur (een avond en nacht, lijkt ons prima) duurt. Why not, dit zou eigenlijk voor ons de ideale auto zijn voor bij ons vakantiehuis in de Provence.
Hoe ver komt ie op één lading?
De Spring is gestript van alle valse romantiek. Geef toe: onze ritjes zijn niet groots en meeslepend meer. Geen probleem, niet iedereen rijdt dagelijks de Route 66. Het gaat vooral om marginale expedities naar familie, winkel, strand, station en kantoor. Welnu, dat haalt de kwieke Spring gemakkelijk met z’n actieradius van 305 kilometer. Pak je veel snelweg dan blijft er 230 kilometer over. Nog steeds genoeg voor één dag circuleren in de Randstad en ver daarbuiten. Met z’n 45 PK doet deze mini-SUV (want hij is iets hoger dan bijvoorbeeld een Panda) gewoon keurig wat ie moet doen, terwijl je naar wens kan beschikken over Apple-carplay, airco en een touchscreen. Geen flauwekulletjes, daar houden wij van.
Ik schat dat mijn vrouw 80 procent van de functies in onze auto niet gebruikt, voor zover ze die kent dan (dit geldt ook voor de zesde versnelling).
Dan zal zij de Sprint eveneens kunnen waarderen. In het dashboard is namelijk bepaald geen sprake van info-stress, slechts de hoogst noodzakelijke parameters (snelheid, resterende acculading) vind je terug op een soortement eigthies Atari-screen. En geloof ons dat heeft weer op een nerd-mannelijke manier z’n charme.
En gaat ie net zo snel als de elektrische botsautootjes, ooit op de kermis?
Op de korte baan is ie rap genoeg voor brutale manoeuvres in de stad en op de snelweg gaat ie 25 kilometer harder dan de wettelijke maximum snelheid. Tenminste, tussen 06.00 en 19.00 uur. De Spring mag er dan Spartaans uitzien, door zijn compromisloze en eigenzinnige uitstraling is dit de Besteleend van nu. En wees eerlijk: hoeveel plezier hebben wij daar wel niet mee gehad?
Vanaf € 18.250,-
Falder is de grootste 50+-site voor mannen. Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina