Hoho, of de Santa Fe door de midlife-APK komt? Dat is natuurlijk een no-brainer. Deze auto is ontworpen voor de bovenmodale arrivé.
Toegeven, deze Hyundai is – samen met de Mazda CX-5 – de ultieme bolide voor onze bevolkingsgroep. Niet omdat ie nou zo snel is, of supervoordelig (wel uitstekende prijs/kwaliteit), of dat je er mee kan shinen op de boulevard, nee, dit is voor ons soort mannen de ultieme droomauto. Dat is bovendien ook onderzocht. Meer dan de helft van onze zilveren generatie heeft nu gewoon zijn lievelings-auto gekocht en deze Aziaat combineert alle natte wensen van de geslaagde man!
Hoe dan?
Welnu, de zitpositie geeft overzicht op de bok (inclusief een fijn hoge middenconsole), hij is comfortabel en vooral ook zeer veilig met dodehoek-camera’s als je richting aangeeft, een detectiesysteem voor kruisend verkeer en een automatische noodstop-voorziening. Bovendien blijkt het een romige cruiser met machtige, maar zuinige hybride motoren. Niet onbelangrijk voor de NL-man: de Santa Fe kan ook een caravan/boot trekken op weg naar de zomerse droombestemming.
Maar joh, al die poen Iedereen denkt dat dat ons gratis op de rug groeit.
Op vijf euro na, is ie 45 mille. Klinkt veel, maar is het niet voor dit topmodel van Hyundai. Bovendien is deze SUV net zo waardevast als een aandeel Shell. Na vier jaar – dan leef je vast nog – schrijft ie nog nauwelijks af.
Vroeger in mijn Ford Taunus had je een stuur, gaspedaal en een snelheidsmeter. Tegenwoordig lijken alle dashboarden op een cockpit van een Airbus 380? Moet ik voor de Santa Fe ook een IT-er zijn?
Gelukkig niet. Alle digitale hulpmiddelen worden speelsgewijs opgediend (je hoeft op de displays niet hele mappen door) en als je daar geen zin in hebt, kan je altijd nog stemcommando’s (Navigeer naar Parijs) geven, die de Santa Fe net zo goed oppikt als je hond. Bovendien: tijdens klamme dagen is het knopje van de stoelkoeling goed te vinden.
Vertel eens iets over de motor, dan kan ik daar iets over roepen op verjaardagspartijtjes.
Oké, dat is overigens wel een apart verhaal. Deze nieuwe Santa Fe is een hybride, maar je hebt twee versies: één met stekker en één zonder stekker, die zich door remmen en vertragen laat opladen. Handig. Maar zelf regelmatig aan de paal zetten, leidt tot veel minder verbruik. Hoewel, de zelfstandige hybride scoort ook nog 1 op 19. Ondertussen sleept ie er – samen met de 1.6 viercilinder benzinemotor – toch nog 230 PK’s uit. Dat maakt hem Nederland-proof.
Maar vinden jullie hem ook mooi? Het blijft een Koreaan…
Hoezo? De Koreanen hebben een enorme inhaalslag gemaakt qua design. Heb je de Kia EV6 wel eens zien rijden? Ook deze Santa Fe beleefde een metamorfose. Waren zijn voorgangers wat suffig, deze keer is ie scherp gelijnd en zit er veel expressie in de koplampen, de gelifte neus en zo’n groot ik-ga-je-opeten-grille. In alle kleuren komen deze looks ultiem tot hun recht. Een kunstwerk, deze Hyundai.
Dit is toch geen advertentie. Er moeten toch ook minpunten zijn?
Zeker, al is het ons niet gelukt om tot Watergate-achtige onthullingen te komen. We moeten ons toch beperken tot de transmissie, die supersoepel schakelt, maar waarbij wij moesten wennen aan de bediening. Dat gaat niet middels een pook, maar drukknoppen met een R en een D, die wij vanwege de excentrieke sortering (de drive-knop zit onderaan) steeds bijna door elkaar haalden. Voor de rest is het onze favoriete auto. Een Hyundai Santa Falder!
Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.