De derde generatie van de Nissan Qashqai alweer. Ik zie nog volop auto’s van hetzelfde model rijden die ook nog goed ogen. Was dit nu echt nodig?
Terechte vraag, die je ook bij de introductie van de tweede generatie had kunnen stellen. Want de Qashqai bleek vanaf de introductie van het eerste model, in 2007, een voltreffer. Dat was best bijzonder destijds. Want met de Qashqai introduceerde Nissan meteen een nieuwe klasse: de zogenaamde crossover. Een mix tussen toentertijd waanzinnig populaire stationwagens en vierwiel aangedreven hoge auto’s. Wat de boer niet kent, vreet’ie niet, zou je verwachten. Maar voorwaar, we werden massaal verliefd op dit soort modellen.
Dat brengt ons toch nog terug op de vraag: Was dit nu echt nodig, zo’n derde generatie?
Mogen we even uitpraten. Wat we wilden zeggen, is dat deze Qashqai eigenlijk valt te vergelijken met het vriendje van je dochter, dat voor het eerst bij je thuis komt eten. Hij bevalt prima. De ideale schoonzoon denk je. Totdat je dochter het met hem uitmaakt en vervolgens weer met een nieuwe hartendief komt opdagen. Deze jongeman blijkt inderdaad nog leuker dan haar voorgaande versie. Beter kan écht niet, denk je. Totdat de geschiedenis zich herhaalt en zij wederom een betere editie bij je aan tafel doet aanschuiven.
Waarin is deze Nissan Qashqai dan beter?
Tja, mogen wij nog even bij de vergelijking van de schoonzoon-in spé blijven. Het is niet wat hij doet, welke tafelmanieren hij tentoonspreidt of hoe lief hij is naar je dochter toe. Het is het totaalpakket van dingen die hem beter maken. Zo is het ook met de derde generatie van de Qashqai.
Kun je toch een poging wagen, anders blijft deze analyse wel heel oppervlakkig.
Vooruit, omdat je zo blijft aandringen. De auto oogt van buiten mooi en onderscheidend. Typisch een Qashqai maar dan weer een slag mooier en moderner dan de voorgaande generatie. Rondom de enorme grille is de karakteristieke V-vorm gebleven. Daarnaast zien we een aantal karakteristieke lichtunits. In dit geval met een boemerang design. Achter vinden we trots en fier, tussen de lichten. in relatief grote belettering de naam Qashqai. Alsof de ontwerper bedacht: ‘Hoe vreemd deze modelnaam ook mag klinken en hoe moeilijk die ook valt te spellen, knoop deze voor eens en altijd goed tussen de oren.
En binnen in de Qashqai?
Wat onmiddellijk opvalt: de betrekkelijk kleine monitor. ‘Klein, maar fijn’, reageren we echter meteen. Hiermee doelen we op de handige reeks knoppen, die zich onder de monitor bevindt. Deze loodsen je razendsnel naar de gewenste functionaliteit en voorkomen zo dat je gevaarlijk wordt afgeleid tijdens het swipen over het scherm. Naast het stuur is met een druk op de knop de Pro-pilot in te schakelen. Zo noemt Nissan zijn adaptive cruisecontrol, dat behept is met een groot anticipatievermogen, waardoor de bestuurder veel werk uit handen wordt genomen.
Hoe rijdt deze Qashqai?
Onder de motorkap schuilt een 1,3 liter benzinemotor (140 of 158 pk), gecombineerd met zogenaamde mild hybride technologie. Via een nogal groot uitgevallen dynamo ontvangt de accu voortdurend scheutjes stroom. Deze accu biedt extra vermogen daar waar nodig. Dat scheelt niet alleen brandstof, dat levert ook een belangrijke bijdrage in het rijcomfort. Van binnen vinden we alles om het de inzittenden comfortabel te maken. Zachte topping daar waar je vaak in contact komt met de auto, een goed ogend dashboard en zeer prettig zittende stoelen. Onzichtbaar voor het menselijk oog draagt de auto ook nog eens een hele riedel aan elektrische beschermengelen met zich mee. Achterin biedt deze Qashqai vijftig liter extra bagageruimte ten opzichte van de voorgaande generatie, die al niet misselijk was.
Mooie opsomming. Heeft dit ook nog iets met de aanstaande schoonzoon te maken, die je in het begin van dit artikel opvoerde?
Al met al kun je de Nissan Qashqai met gerust hart aan je dochter meegeven op haar huwelijksreis, als de ideale schoonzoon uiteindelijk de ware Jacob blijkt te zijn.
De Nissan Qashqai is er vanaf 33.540 euro
Falder is de grootste 50+-site voor mannen. Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina