Pff, laat mij raden. Zweven? Dat gat zeker over Citroën? Wil ik dat nog wel lezen? Want elke auto minder dan de DS, is een mindere Citroën in onze ogen. Excuses voor onze vooringenomenheid.
Nee, die excuses zijn echt niet nodig. De DS is zo’n icoon in autoland, daar kunnen weinig andere modellen tegenop. Om uit ons eigen verleden te putten: onze huisarts was destijds een grote autoriteit. Hij deed alles zelf: van bevallingen, tot operaties waar je tegenwoordig voor naar ziekenhuis wordt verwezen. Deze huisarts was dag en nacht bereikbaar en zoefde voortdurend met zijn DS door het dorp. Niemand die zich verwonderde destijds dat uitgerekend hij zich in zo’n vlaggenschip verplaatste. Want dit was een auto, die de luxe leverde, die de notabelen van destijds gewend waren.
Dus als de DS de absolute top was, waarom zou ik nog geïnteresseerd zijn in een volgende Citroën?
Hoho, nu ga je wel echt iets te kort door de bocht. Na de DS heeft Citroën nog andere, prachtige modellen op de markt gebracht, die in hun tijd ook elk luxe model naar de kroon staken. Wat te denken van de CX, de XM of C6? Ongekende limousines, waarin je de wereld in een luie stoel aan je voorbij zag trekken.
Prima hoor, maar het blijven toch de goede oude tijden.
He kniesoor, dan hier het goede nieuws. Deze C5 X plug-in Hybrid doet de goede oude tijd herleven. Nee, schud nu niet zo koppig je hoofd. Het is echt zo. Maar wel op een manier, zodat die ook in deze tijd past. Daarom staat deze Citroën wat hoger op zijn wielen. Een knieval naar ons consumenten, omdat wij tegenwoordig alleen nog maar warm lopen voor SUV’s. Maar verder. Als je door je oogharen kijkt, zie je hier toch echt de reïncarnatie van al die voorgaande Citroën-limousines. Vanaf de neus tot en met de derrière is dit eenzelfde prachtige lange auto als de CX en de XM. Zelfs de voluit geschreven naam op de achterkant ‘Citroën’, is voor autokenners een kwinkslag naar vroeger. Immers, bij de C6 stond de merknaam op dezelfde manier aangeduid.
We watertandden vroeger als we naar binnen keken bij de DS. Ook het interieur leek van een ander planeet. Hoe is dat bij deze C5 X?
De DS was destijds een revolutie ten opzichte van zijn tijdgenoten. Ook het interieur. Toegegeven, dat is niet het geval bij de C5 X. Eerder een ‘evolutie’. Het dashboard heeft mooie retro-horizontale lijnen. Daaruit steekt een fijn, klein stuur. Het multimedia-systeem is via de monitor, na enig oefenen, in het midden prettig bedienbaar, met daaronder de aparte knoppen voor de klimaatbeheersing. Achter het stuur is de goed afleesbare headup-display.
In onze optiek hoort een Citroën te zweven, wil hij tot de legendarische klasse worden toegelaten. Hoe zit dat bij de C5 X?
Onze lichamen zijn niet meer de tempels van weleer. De C5 X is als een privé-verpleegster, die de tere lichamen in de watten legt. ‘Heeft u behoefte aan een extra dekentje in uw rug mijnheer?’ De C5 X heeft om de schokdempers extra hydraulische kussens meegekregen. Bovendien zijn de stoelen voorzien van een extra schuimlaag. Geloof ons. Zelfs heel gemene verkeersdrempels worden moeiteloos genomen. De C5 X is misschien wel de meest comfortabele auto die er op dit moment rondrijdt.
Maar hoe ‘zweef’ je dan tussen electriciteit en brandstof. Die snappen we nog steeds niet.
Onderhuids onze C5 X schuilt een een 1,6 liter turbo-benzinemotor met een elektromotor. Het 12,4 kWh grote batterijpakket bezorgt deze hybride Citroën een actieradius van 50 kilometer. Goed, laat het in deze winter ietsje minder zijn. Maar dat zou voor onze huisarts nog steeds meer dan genoeg zijn om zijn visites van destijds af te werken. Helaas had hij niet het eeuwig leven. Maar zou hij nu nog werken, dan wist hij wel voor welke dienstauto hij zou kiezen.
Prijs: vanaf 48.990,- euro