Dat was een gouden tijd vroeger met die brommers. Maar een vergelijk tussen een hedendaagse elektrische auto en een ‘puf- en ploemp’-tweewieler van destijds is een zeer gewaagde.
We snappen je voorbehoud. We kunnen het uitleggen. Belangrijk hierin, was jij ook zo’n brommerboy vroeger, die niet eerder rustte, totdat je Kreidler, Zündapp of Puch harder reed dan de rest? Klooide je uren in je schuur met je carburateur, sproeier en uitlaat, totdat je jezelf ‘king of the road’ voelde, omdat je er weer 15 kilometertjes extra aan snelheid eruit had geperst?
Ja, zo’n jochie was ik ook vroeger. Maar wat is je punt?
Toen jij nog met je derrière op een bromfietszadel plaatsnam, gold: ‘hoe sneller, hoe beter’. Nu jij je edele zitvlak tegenwoordig in een elektrische auto zou kunnen neervlijen, geldt: ‘hoe verder, hoe beter.’ Zoals jij vroeger in je schuurtje aan het sleutelen was met je ‘peekaatjes’, zo zijn ingenieurs in de autobranche constant bezig de elektrische voertuigen meer actieradius mee te geven met kilowatts. Deze nieuwe versie van de IONIQ 5 is hiervan het resultaat.
Gaat deze auto echt verder? Hoe zit dat dan?
De IONIQ 5 die wij reden, de zogenaamde Lounge-uitvoering, heeft een accupakket van bijna 78 kilowatt (77,4 kWh). De voorgaande versie had er een van bijna 75 kilowatt (74,4 kWh). Bracht dit de ‘oude’ versie nog tot zo’n 487 km ver (WLTP-test). Dit vernieuwde accupakket zorgt voor zo’n dertig kilometer meer. Maakt dit een groot verschil? Rationeel gezien niet. Maar toch, net zoals vroeger met je brommertje, emotioneel wel. Het geeft het gevoel dat je een nóg betere, vooral nóg functionelere auto rijdt.
Dus een nog betere IONIQ 5? Terwijl jullie bij Falder al zo te spreken waren over deze auto.
Dat klopt inderdaad. Al in een eerdere rijtest betoogden wij dat de IONIQ 5 een van de beste stekkerauto’s is, die er op dit ogenblik rondrijdt. Wij zijn helemaal weg van het design, een uitgekiende mix van modern en de tijd dat wij nog dansten op de muziek van Duran, Duran, de jaren tachtig dus. Binnen stap je een loungeclub in. Met een interieur dat nagenoeg geheel is bedekt met zachte materialen. Op het dashboard staan maar liefst twee monitoren naast elkaar, die toegang bieden tot alle moderne functionaliteiten die je als automobilist maar kunt wensen. Heel bijzonder is de dodehoek-bescherming. Bij het inschakelen van de richtingaanwijzer, toont een camera op het scherm achter het stuur het verkeer naast ons.
Het is nu winter, ik heb gehoord, dat dit een slok op een borrel scheelt, als het gaat om de actieradius, klopt dit?
Goede vraag. Wij reden de IONIQ 5 tijdens een van de zeldzame perioden dat we zelfs de ijzers konden onderbinden, notabene nog voor de kerst. We zagen inderdaad de actieradius teruglopen tot rond de 400 kilometer. Koude en elektrisch rijden zijn simpelweg aartsvijanden. Wat echter wel aan actieradius scheelde: via de speciale app konden we instellen dat onze accu was opgewarmd precies op het tijdstip dat we wilden wegrijden. Met als prettige bijkomstigheid dat we nooit onze ramen hoefde te krabben en dat we in een heerlijk warme auto instapten.
Zijn er nog meer voordelen aan deze IONIQ 5?
Jazeker, in de 2023-editie is het ook mogelijk je route volledig af te stemmen op de snellaadstations onderweg. Heb je een langere afstand voor de boeg, Zuid-Frankrijk, wintersport, noem maar op, dan toets je dit in via je navigatie en de auto stippelt exact je route uit, inclusief de momenten dat je weer kunt snelladen. Voordat je bij dit laadstation aankomt, warmt de IONIQ 5 zijn eigen accu al op, zodat ook bij koud weer, het laden vlotter verloopt. In de praktijk ben je zo niet meer tijd kwijt bij een benzinestation, dan dat je in je brandstofversie even naar het toilet gaat en een kopje koffie drinkt. In welke uitvoering van de IONIQ 5 je ook rijdt, in minder dan twintig minuten is je accu voor zo’n tachtig procent weer opgeladen en kun je weer door. Zoals je vroeger met je brommertje wilde vliegen over de straatklinkers, vlieg je nu met de IONIQ 5 als snelste de stroom naar binnen. Dat moet jou als good-old brommerboy toch als muziek in de oren klinken?
De Hyundai IONIQ 5 Lounge-uitvoering, is er vanaf 61.390 euro.
Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina