Begin jaren ‘80 zat Nederland in een diepe crisis. Hele industrieën werden van de kaart geveegd, de werkloosheid steeg even hard als de huizenprijzen daalden en jongeren tuurden in het zwarte gat van ‘no future’.
Ruim 40 jaar geleden zat Nederland in een donkere spiraal naar beneden. We kregen te maken met een mysterieuze nieuwe ziekte AIDS die uiteindelijk veel slachtoffers eiste. In Nederland werden in 1981 de eerste aidspatiënten in een ziekenhuis opgenomen. In de jaren daarop heersten vooral veel angst en onzekerheid omdat werd gevreesd voor een epidemie op grote schaal. Waar hebben we dat anno 2023 vaker gehoord?
De werkeloosheid greep in 1982 als een nieuwe pestplaag om zich heen en nagenoeg de helft van werkend Nederland zat gedwongen thuis.
Persoonlijk maakten we dit aan den lijve mee. Net van school konden we direct naar het toenmalige GAK waar we massaal werden ingeschreven als werkzoekende. De boodschap was: ‘je hoeft niet actief te zoeken naar werk, je hoeft niet te solliciteren, want dat heeft toch geen zin.’
Nu kennen we geen werkloosheid, maar is er meer zorg over de enorme inflatie en de torenhoge energieprijzen.
Om nog maar te zwijgen over de peperdure boodschappen in de super. Het is het nieuwe goud!
Lichtpuntjes toen waren de nieuwe 0900-nummers die al snel bekend werden als de sekslijnen of hijglijnen. Tegen betaling kon je naar deze nummers bellen om naar een bandje te luisteren met seksueel getinte gesprekken.
Ander lichtpuntje: de reclame van toen, soms hilarisch, zo knullig, maar altijd vermakelijk.
Het gemis van een enorm aantal zenders en streamingdiensten als Netflix liet zich helemaal nog niet voelen, dus we zaten reclameblokken gewoon uit en keken naar boodschappen van de Rabobank, MyFirst Sony, Kodak, TopDrop, Natrena en Calvé (zie de video hierboven met een mooie compilatie), of geniet van het boek Forever 80’s met ‘het levensgevoel van de jaren 80 in advertenties.’
Voor iedereen die zo af en toe wil toegeven aan zijn melancholieke stemming en zich opnieuw wil onderdompelen in die onnavolgbare jaren tachtig waarin we kennismaakten met de computer, merkkleding, het marktdenken en de pincode.
Het fascinerende verhaal van de jaren tachtig wordt in Forever 80’s verteld door de advertenties die het decennium, maar ook ons eigen leven kleur gaven. Van het Zwitserlevengevoel tot de United Colors of Benetton en van het succes van Petje Pitamientje tot het fiasco van Buckler: Forever 80’s laat zien hoe we werden wie we zijn.
Forever 80’s
€ 29,99 | gebonden met omplakte band NUR 688 ISBN 9789046830840
Foto: Shutterstock
Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina