Hofnar was in de jaren ’70 een populair sigarenmerk.
De jonge rokers in die tijd kozen liever ‘wilde havanna’s’. Ondanks hun naam hadden die sigaartjes echter nooit de Cubaanse Volksrepubliek gezien. Ze kwamen heel degelijk en braaf uit Brabant uit de Hofnar sigarenfabrieken dus.
De benaming ‘wild’ sloeg op het onafgewerkte uiteinde van de sigaren (de ‘flos’), wat ze een avontuurlijk imago moest geven.
De reclametekst ‘Een tikkeltje te wild, amigo?’ moest dat masculiene en opwindend imago nog meer accentueren.
De sigaartjes – om precies te zijn Wilde Panatella’s – kwamen niet in een tv-spotje, maar op een poster waarop een ruim besnorde heer in gezelschap was van een Cubaanse schone. ‘Misschien een tikkeltje te wild, amigo?’ sloeg als kreet zodoende niet alleen op de sigaar, maar uiteraard ook op de beeldschone vrouw. Roken is in de reclame taboe anno 2023 en grensoverschrijdend gedrag ook, want dit zou nu een gevalletje #Metoo zijn.
Het interessante aan de slogan is echter dat die een geheel eigen leven ging leiden en al snel in het dagelijks taalgebruik werd opgenomen. Prompt kregen ambitieuze mensen, van ministers tot voetbaltrainers, de vraag voorgelegd of hun plannen niet een tikkeltje te wild waren. Maar ook in krantenartikelen, in commentaren en interviews kwam de slogan elke keer weer terug in een context dat de geopperde ideeën net even te ambitieus waren…
Foto: Instagram, Twitter