Oh, zeg jij nu, ik ga leeglopen op de brandstof! Valt mee. Falder heeft er ooit ééntje gehad. Een black on black-beest met die wonderbaarlijke 4.6 liter achtcilinder onder de USS Nimitz-achtige motorkap. En ondanks zijn Mike Tyson-achtige umpfh nipte de Crown Vic 1 op 10 (liter, geen gallons), terwijl Falder met 85 mph en de a/c op een Arctische stand door de Mojave-woestijn (43 graden) zoefde. Falder bezat in Los Angeles overigens de unmarked politie-versie, de P71 Police Interceptor, waarbij alles severe duty is uitgerust: het onderstel, de motor en de transmissie. Iedereen op de Freeway verdacht Falder er van dat we bij de Robbery-Homicide Division van de LAPD hoorden. Als we bij een supermarkt uitstapten, gebeurde het soms, dat iemand vroeg: “Are you a cop?” In Nederland is de burgerversie zeer incidenteel als Mercury Grand Marquis te krijgen en geloof ons: ze zijn betrouwbaarder dan een Toyota.
Ruimte voor trio achterin
Niet voor niets was de volledige Amerikaanse politievloot uitgerust met deze monsters, evenals alle taxi’s in New York City. Deze Mercury’s zijn – bijna letterlijk – bullit-proof. De techniek is zo robuust, dat je nooit storingen hebt. Het ladder-chassis maakt hem extra stevig en je wint elke botsing. Nee, zo worden ze niet meer gemaakt. Echt. Niet meer met zo’n chassis, niet meer met zulke motoren en niet meer met zo’n enorme ruimte. Voorin heb je geen zetel, maar een grote lederen bank, met ruimte voor drie. En achterin is ook ruimte voor een trio. De bagageruimte biedt genoeg opslag voor een massagraf, maar een koelkast past er ook in. Je kreeg nog nooit zoveel auto, voor zoveel weinig geld. Goed, de wegenbelasting is een killer, maar reken op veel smiles per miles. Deze uit 2000 staat in Waalwijk voor € 4250,- (met 238K). Just do it!
Vind jouw American Dream hier