Toeval of niet, ongeveer synchroon met de opkomst van de Britpop (Oasis, The Verve, Blur) ging de fysiek van de Jaguar XJ, die in 1969 (!) voor het eerst werd geïntroduceerd, ook vooruit. Sterker nog: in 1998 zaten er in the Cat voor het eerst 8-cilinder-motoren, een handzame 3.2 liter en een dikker 4.0-blok. Hij bleef ultieme exponent van een luxery saloon, die bovendien Engelser dan Engels is. Neem die inrichting als van een Londense herenclub, de romige motoren, die qua karakter afwisselend het midden houden tussen Bill Nighy en Vinnie Jones en Dear Lord, vooral die schitterende 20-inch Venom-velgen: Jaguar’s gepaste antwoord op Carnaby Street. Als Ben Sherman wellicht een auto zou zijn, dan was het dit glanzende vlaggenschip met zijn stiff upperlip. Binnenin vinden we de kenmerkende J-gate voor de pook van de automaat.
Motor had ook in Spitfire gekund
In het vooronder van dit exemplaar ligt een heerlijke 3.2 V8 motor van 237 PK. Een beproefd blok, dat even speels als degelijk is. Acuut accelereren kan ie ook, ondertussen is ie zo discreet als een butler. Op de snelweg hoor je hem niet eens. Bovendien: je krijgt veel spieren tegen weinig verbruik: denk 10 liter peut voor 100 kilometers. Maar geparkeerd doet ie het, zoals de meeste Jags, ook goed. Deze XJ blijft heerlijk om naar te kijken. Dat prachtig gevouwen Sheffield Steel, dat Cool Brittannia-aura en die motoren, die net zo goed in een Spitfire hadden gekund. En dit rijdende statement kan al van jou zijn voor 3900 euro! Hij staat in Friesland (ben je zo) en de zandzilveren kleur maakt hem ook nog uniek! Het bouwjaar 1999, is probleemloos en hij heeft krap 211K gereden. Daar kunnen dus gemakkelijk een paar kilometer van jou bij! Keep Calm, Drive Jaguar.
Wees eens dapper en klik right here