De Tour van toen

De Tour van toen

Zeer bijzondere anekdotes over de Tour de France

De Tour de France haalt het raarste in de mens naar boven.

  • De eerste vrouwelijke deelnemer
    Dit was Alfonsina Strada. In 1924 wist ze zich in te schrijven voor de race door zich voor te doen als man. Pas tijdens de race ontdekten de organisatoren haar ware identiteit. Hoewel ze werd gediskwalificeerd, mocht ze de race voortzetten als een soort publiciteitsstunt. Alfonsina wist de race uiteindelijk te voltooien, waarmee ze de enige vrouwelijke deelnemer ooit werd in de officiële Tour de France.
  • De langste etappe
    Deze vond plaats in 1919, tussen Bordeaux en Bayonne, en was maar liefst 482 kilometer lang.
  • De meeste etappeoverwinningen
    Deze stond tot voor deze Tour op naam van Eddy Merckx en Mark Cavendish. Beide wonnen in totaal 34 etappes. Niemand die dacht dat dit record kon worden verbroken. Maar zie wat er gebeurde deze tour. Sprintkanon Cavendish weigerde te stoppen met zijn carriere, omdat hij als enige op de eerste plaats wilde staan. Niemand die echter dacht, dat dit nog zou gebeuren. Te oud, te weinig snelheid, zo oordeelde iedereen. De volhouder wint, blijkt nu weer. Mark sprintte zomaar naar zege nummer 35. Zou dit record ooit nog door iemand worden verbroken?
  • Gestolen gele trui
    Tijdens de Tour de France van 1955 werd de gele trui gestolen uit de auto van de Franse renner Louison Bobet. De diefstal vond plaats tijdens een tussenstop van het peloton, waar de renners hun benen rust gaven en zich opfristen. Bobet was erg overstuur. Hij deed aangifte bij de politie en smeekte via de media om de terugkeer van de trui. Uiteindelijk werd de trui enkele dagen later teruggevonden op een vuilnisbelt. Een jonge fan had de trui gestolen als souvenir, kreeg later spijt en dumpte deze op de vuilnisbelt.
  • Vals spelen
    In 1904 werd de Tour de France geteisterd door vals spelen en fraude. Sommige renners namen de trein of auto om afstanden af te snijden, anderen gebruikten verboden middelen. Uiteindelijk werden veel renners gediskwalificeerd en de winnaar van dat jaar werd nooit officieel erkend.
  • Zonder voorvork
    In 1926, tijdens de afdaling van de Col du Galibier, brak de Italiaanse renner Bartolomeo Aimo zijn voorvork. In plaats van op te geven, gebruikte hij de stuurpen van zijn fiets als een soort “skistok” om de afdaling af te ronden. Hij bereikte uiteindelijk de finish, zij het met aanzienlijke vertraging.
  • Symbool van verzet
    In 1939, tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd de Tour de France onderbroken en vond er geen officiële winnaar plaats. De organisatoren hielden echter een niet-officiële versie van de race genaamd “Tour de France Poincaré” als een symbool van verzet tegen de Duitse bezetting.
  • Zonder remmen
    In 1947 maakte de Italiaanse renner Pierre Brambilla indruk door de 17e etappe van de Tour de France te winnen, terwijl hij op een fiets reed zonder remmen. Hij gebruikte alleen zijn schoenen om te remmen tijdens de afdalingen.
  • Goed gevangen
    In de Tour de France van 1967 gooide de Franse renner Jacques Anquetil zijn bidon naar een toeschouwer die hem aanmoedigde. De toeschouwer gooide de bidon terug, die Anquetil vervolgens ving en weer in zijn bidonhouder stopte.
Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT