Schaars gekleed in slechts een onderbroek beweerde hij in 2005 dat we allemaal werden uitgekleed door de telecomproviders en dat het hoog tijd was om over te stappen naar een betrouwbare, namelijk Scarlet uit België.
Deze reclamecampagne werd zo’n groot succes dat Scarlet de stroom nieuwe klanten niet aan kon. De provider zag zich genoodzaakt om de boel te stoppen. In de tussentijd stapelde het aantal klachten van ontevreden klanten zich razendsnel op.
Het kon echter nog pikanter, of eigenlijk, gênanter. Scarlet bracht ook een mobiel de markt voor kinderen van 4 tot 9 jaar. De reden was om ouders een veiliger gevoel te geven, zodat er makkelijk contact gehouden kan worden. De ‘Buddy Bear’ zoals deze mobiele telefoon genoemd werd, heeft de mogelijkheid om maar met 4 vooraf ingestelde nummers in contact te komen. Een andere handige functie van deze telefoon was, dat ouders mee konden luisteren en de telefoon ook gebruikt kon worden als babyfoon.
In het nieuwe spotje kwam een meisje van 4 jaar naast Beau te staan in … ‘sexy bikini.’
De Stichting Kinderconsument vond dit niet kunnen en wilde per direct dat de website, reclame en bilboardreclame verwijderd zouden worden. Opvallend en saillant detail: de Reclame Code Commissie – toch ook geen gemakkelijke club – was het hier echter niet mee eens, en vermeldde: ‘Omdat het jonge meisje wordt ingezet als exacte kopie (lingerie en make-up) van de volwassen vrouw ‘die overduidelijk seksueel aantrekkelijk en verleidend wordt afgebeeld in niets tot de verbeelding overlatende lingerie’. ‘De suggestie die daardoor wordt gewekt is dat het jonge meisje met exact dezelfde doelstelling de kindermobiel letterlijk probeert aan ‘de man’ te brengen’.
Dit kostte Scarlet opnieuw veel klanten en de uiteindelijke conclusie is dan ook dat de reclamelancering hoewel zeer opzienbarend, toch een mislukking is.
Foto Beau helemaal bovenaan: ANP