Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Reclame die toen nog kon: de dood als middelpunt (maar ook priester kust non)

United Colors of Benetton is een Italiaans modemerk dat in de jaren 80 en later geen enkel controversieel onderwerp meed. Alles was mogelijk in hun reclame.

Op de beroemde foto hierboven zie je homoactivist en aidsslachtoffer David Kirby terwijl hij op zijn sterfbed ligt.

Zijn lichaam verwoest door aids, zijn gekwelde blik op oneindig en omringd door familieleden terwijl hij zijn laatste adem uitblies. Alsof Jezus net van het kruis is afgenomen. Dit beeld zou al snel dé foto worden die het sterkst werd geïdentificeerd met de hiv/aidsepidemie.

Benetton heeft altijd iedereen omarmd, ongeacht geslacht, ras of seksualiteit. Het modemerk zette reclame in om juist gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken. In 1982 namen ze Oliviero Toscani aan als creatief directeur. Dit leidde tot een verandering in de reclamefocus om het bewustzijn voor verschillende problemen wereldwijd te vergroten. In 2011 lanceerden ze bijvoorbeeld de wereldwijde UNHATE-campagne: ze nodigden de leiders en burgers van de wereld uit om de ‘cultuur van haat’ te bestrijden en richtten de UNHATE Foundation op.

Het centrale thema van het project was De Kus, het meest universele symbool van liefde, tussen politieke en religieuze wereldleiders, zoals hierboven op de foto: Paus Benedictus XVI en Ahmed Mohamed el-Tayeb, imam van de Al-Azhar-moskee in Caïro. Symbolische beelden van verzoening.

Waren het toen vooral de schokkende beelden van aids en zoenende wereldleiders die Benetton in het middelpunt van de disucssie zetten, vandaag de dag blijft Benetton strijden voor gelijkheid en eerlijkheid in de wereld maar met iets minder heftige en omstreden beelden.

Fotografie: Benetton/Toscani

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT