De jaren zestig waren een tijd van ongekende revolutie in vrijwel alle aspecten van de samenleving. Terwijl de Stones en de Beatles de hitlijsten domineerden en minirokken de modewereld veroverden, rolt Jaguar de E-Type de showrooms in en liet de autowereld nooit meer hetzelfde zijn. Deze sportwagen was rock-’n-roll. De E-Type, ook bekend als de Jaguar XK-E, is een meesterwerk op wielen en een ware legende in de wereld van sportwagens. Het verhaal van de E-Type is er een van snelheid, schoonheid en innovatie, allemaal verweven in een tijdloos stuk Britse automobielgeschiedenis.
Adembenemend uiterlijk
In de vroege jaren zestig besloot Jaguar, na de succesvolle stints van de D-Type op Le Mans, dat het tijd was om een nieuwe sportwagen te ontwikkelen die de verouderde XK150 zou vervangen. De man achter het ontwerp was niemand minder dan Malcolm Sayer, een genie met een ongewone achtergrond. Eerder had hij zijn strepen verdiend bij de Bristol Aeroplane Company, waar hij vliegtuigen ontwierp. Zijn ervaring met het ontwerpen van vliegtuigen gaf de autowereld een nieuwe impuls en resulteerde in de iconische lijnen van de E-Type. Wat de E-Type onderscheidde van zijn tijdgenoten was niet alleen zijn adembenemende uiterlijk, maar ook de doordachte, aerodynamische vormen die niet alleen voor de sier waren.
Geheime wapen? Wolslierten!
Sayer was niet het type ontwerper dat zichzelf beperkte tot het schetsen van mooie lijnen; hij wilde de wetten van de luchtweerstand tarten. Zijn geheime wapen? Wolslierten. Ja, je leest het goed. Sayer plakte wolslierten op de E-Type en bestudeerde hoe de luchtstromen zich rondom de auto vormden, terwijl deze in de windtunnel stond. Het was een unieke en onconventionele aanpak, maar het leverde resultaten op die een glimlach op het gezicht van elke autoliefhebber toveren. Niet tevreden met het observeren van de luchtstroom in laboratoriumomstandigheden, liet Sayer de E-Type fotograferen terwijl hij in de wildernis werd bereden, blootgesteld aan de grillen van Moeder Natuur. Dit resulteerde in een auto die niet alleen snel was op rechte stukken, maar ook een meesterlijke wegligging had. Het was als een kunstwerk dat met een blik op de toekomst was geschilderd, met rijke kleuren en vloeiende lijnen die de zintuigen prikkelden.
70.000 exemplaren
De Jaguar E-Type was niet alleen een lust voor het oog, maar ook een krachtpatser op de weg. Onder de lange motorkap zat een zescilinder in-lijn motor met 265 pk, die de E-Type in staat stelde om van 0 naar 100 km/u te accelereren in slechts 7 seconden. Het was een prestatie die de concurrentie verbijsterde. Wat misschien wel het meest opvallende was, was de prijs van de E-Type. In vergelijking met zijn concurrenten was deze Jaguar betaalbaar, waardoor het een sportwagen werd die niet alleen bereikbaar was voor de rijken en beroemdheden, maar ook voor de gewone man. Dit resulteerde in een verkoopsucces dat maar liefst veertien jaar aanhield en meer dan 70.000 exemplaren de showroomvloer afreed.
Tijdloze klassieker
De Jaguar E-Type werd al snel een icoon van de Swinging Sixties. Het was de belichaming van de vrijheid en verbeelding die die tijd kenmerkte. Met zijn sensuele lijnen, brullende motor en gevoel van snelheid, liet de E-Type harten sneller kloppen en dromen van avontuur in de open lucht. Hoewel de E-Type na 1974 niet meer werd geproduceerd, blijft hij voortleven als een tijdloze klassieker. Zijn schoonheid en prestaties zijn niet aangetast door de tand des tijds. De Jaguar E-Type is een vierwielige herinnering aan een tijdperk waarin grenzen werden verlegd, zowel in de wereld van de auto’s als daarbuiten. Het is een eerbetoon aan Malcolm Sayer’s innovatieve geest en Jaguar’s toewijding aan het creëren van iets uitzonderlijks. De E-Type zal altijd blijven stralen als een onsterfelijk icoon van de autowereld, en terecht bovenaan de lijst van sportwagens uit de jaren 60 blijven prijken.