De Citroën SM was een voiture die in de seventies de autowereld veroverde met zijn futuristische design. Citroën’s huisdesigner Robert Opron, die bijvoorbeeld ook de CX bedacht, was de grote man achter dit ambitieuze Frans/Italiaanse juweel. Het eerste wat je opvalt aan de Citroën SM is de ongebruikelijke, maar toch charismatische styling. Het gestroomlijnde silhouet wordt geaccentueerd door een panoramische achterruit, die je nu alleen nog terugziet in de Citroën C6. Deze unieke styling zorgde voor een opvallende en tijdloze uitstraling die de SM tot een waar icoon maakte.
Een V6 van Maserati!
De technologie onder de motorkap van de Citroën SM was net zo indrukwekkend als zijn uiterlijk. De auto was uitgerust met een geavanceerd hydropneumatisch veersysteem dat zorgde voor een ongekend soepele en comfortabele rit. Bovendien was de SM de snelste voorwiel-aangedreven auto ter wereld in zijn tijd, dankzij de krachtige Maserati V6-motor onder de zwoele kap. Het was dan ook geen verrassing dat deze auto geliefd was bij autoliefhebbers die op zoek waren naar zowel prestaties als comfort. Zoals Johan Cruijff. De voetbalgrootheid was niet alleen bekend om zijn talent op het veld, maar ook om zijn goede smaak voor auto’s.
Cruijff’s SM rijdt nog steeds
Nummer 14 bezat in zijn Ajax-tijd een Citroën SM en genoot ongetwijfeld van de combinatie van Frans vakmanschap en Italiaanse kracht die deze auto bood. Hoewel de afkorting SM geen officiële betekenis heeft, zijn er enkele speculaties over de oorsprong ervan. Sommige bronnen beweren dat het staat voor Sa Majesté, wat Hare majesteit betekent en de vorstelijke uitstraling van de auto benadrukt. Anderen suggereren dat het verwijst naar Sport Maserati, een knipoog naar de samenwerking tussen Citroën en Maserati bij de ontwikkeling van de motor. Trouwens, Cruijff’s oude SM rijdt nog steeds rond. Ergens in Noord-Groningen.