Nieuws

nu

‘Vind jij een lichtpuntje in 2024?’

Durf je nog een beetje te hopen voor dit jaar, ook al zijn wellicht de vooruitzichten somber en weinig hoopgevend?

Soms ben je zelf een lichtpuntje...

Het zijn de donkere dagen na Kerstmis en Oud en Nieuw en januari duurt altijd heel lang. Om nog maar te zwijgen over februari, die is dit jaar een dag langer in verband met schrikkeljaar. Het zijn maanden die de mensen zwaarmoedig kunnen maken.

SIRE lanceert vandaag haar 120e campagne en moedigt Nederland dan ook aan om hoop te vinden en te delen. Het merendeel van de Nederlanders (62%) is de afgelopen vijf jaar namelijk minder hoopvol geworden over onze samenleving.

SIRE staat voor Stichting Ideële reclame en bestaat al sinds 1967. Het is een idee vanuit de reclamebranche om ook belangeloos iets willen doen voor de maatschaapij. Je kent ze vast wel van de slogans Je bent een rund als je met vuurwerk stunt en van Wie is toch die man die zondag het vlees komt snijden?

Vier op de tien mensen zijn zelfs niet hoopvol over de samenleving, terwijl 81% het belangrijk vindt hoopvol te zijn. Experts benadrukken dat het hebben van hoop een positief effect heeft op onze gemoedstoestand en op de samenleving als geheel. Sire start vandaag de door N=5 bedachte campagne ‘Vind je lichtpuntje en durf te hopen’, waarmee ze Nederlanders wil aanmoedigen om te ontdekken wat hen hoop geeft. Onderdeel is een inspirerende video-podcastserie met onder andere Louis van Gaal en Roxeanne Hazes.

‘Hoop gaat over het verlangen naar een betere toekomst, ondanks dat deze nog onzeker is,’ aldus Emma Pleeging van EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation), die promoveerde op het onderwerp. ‘Uit onderzoek blijkt dat hoopvolle mensen beter kunnen omgaan met stress en tegenslag. Hoop zorgt voor mentale veerkracht en laat ons zien wat we belangrijk vinden.’

Volgens Paul Verhaeghe, klinisch psycholoog en emeritus-hoogleraar Universiteit Gent is het hebben van hoop belangrijk voor de samenleving. ‘Het moedigt mensen aan om samen te werken en zich in te zetten voor een betere toekomst, wat uiteindelijk leidt tot positieve verandering in de samenleving. Door iets kleins te doen voor je eigen omgeving, word je niet alleen zelf hoopvoller, maar anderen ook.’

Omdat het gevoel van hoop bij veel mensen ver weg kan lijken, zag Sire de relevantie voor het voeren van een campagne – evenals meer dan de helft van de Nederlanders. Want juist in een tijd waarin we te maken hebben met grote uitdagingen zoals de klimaatcrisis, oorlogen, toenemende polarisatie en groeiende ongelijkheid, speelt hoop een belangrijke rol. N=5 heeft deze uitdaging vertaald naar een campagne over Lichtpuntjes.

Video-podcastserie met iconen

Belangrijk onderdeel van de campagne is een podcast serie met BN-ers als Clarence Seedorf, Roxeanne Hazes, Laurentien van Oranje, Frank Lammers, Louis van Gaal en Ahmed Aboutaleb. Elk hebben zij een eigen verhaal over hoop dat de luisteraar niet alleen aan het denken zet, maar hen ook aanzet om op zoek te gaan naar hun eigen lichtpuntje.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT