In 2023 is de blikken file op de weg weer flink vernieuwd, zo blijkt uit de cijfers van de RAI-vereniging, die de belangen behartigt van ruim 700 mobiliteitsfabrikanten in Nederland. In totaal sloten welgeteld 369.791 nieuwe auto’s aan in de asfaltjungle.
Geen topjaar
Dat klinkt als heel wat. Zeker in vergelijking met het jaar daarvoor, want toen waren dat er zo’n 50.000 minder. Maar toch blikken de dealers niet terug op 2023 als een hoogtijjaar. In het verre verleden reden er soms jaarlijks wel een half miljoen nieuwe auto’s uit de showroom. In 2019 waren dit bijvoorbeeld er nog bijna 450.000.
Muisstil
Maar de ene dealer is de andere niet. In sommige showrooms bleef het afgelopen jaar wel heel erg stil. Soms dagenlang. Voor de meeste merken valt dat overigens wel te begrijpen. Wie de top-10 beschouwt, ziet dat een flink aantal valt onder de supercars, die alleen betaalbaar zijn voor de eltie in deze wereld. Wie deze supercar-merken onderling vergelijkt, ziet toch dan ook opmerkelijke verschillen. Bijvoorbeeld tussen Ferrari en Lamborghini.
Verder opvallend. Van de hele rits aan Chinese nieuwkomers, tref je ook twee (Zeekr en Hongqi) van hen in dit sluitstuk van de automotive wereld.
Hier de top 10:
Plek Merk Aantal
10. Zeekr: 95
9. Subaru 91
8. Ferrari 81
7. Hongqi 63
6. Lamborghini 37
5. Maserati 34
4. Alpine 29
3. Lucid 28
2. Aston Martin 2
1. Abarth 1