Ja, verkeersboetes zijn hoog. En hebben we niet allemaal wel een keer het gevoel dat we onterecht op de bon zijn geslingerd, of dat het bedrag veel te hoog is voor wat we moeten betalen? Maar omgekeerd zijn verkeersboetes natuurlijk ook een middel om de boel een beetje veilig te houden op de weg. Laten we niet vergeten dat er elke dag mensen op de fiets of in hun auto stappen, die s’ avonds niet meer thuis komen. Vanuit die optiek beginnen je wenkbrauwen toch te fronsen, dat er elk jaar zo’n 31.000 mensen meer dan tien verkeersboetes krijgen. Dit blijkt uit recent onderzoek van BNR. In 2022 waren dat er 28.400 en in 2021 circa 27.000.
Piraterij
Maar er is zelfs een groep, die in onze ogen zwaar door een ondergrens zakt. Er zijn namelijk zo’n duizend autorijders die drie keer zoveel paars gerande enveloppen van het CJIB door de brievenbus zien vallen. De postbode levert bij hen minstens vijftig keer per jaar een geconstateerde verkeersboete af. In onze ogen zijn dit notoire gevaren op de weg. Zeker ook, omdat uit rechtbankverslagen blijkt, dat juist bij piraten op de weg, die door hun vreselijk weggedrag iemand hebben doodgereden, vaak heel snelheidsovertredingen kleven.
In Duitsland
Wij zijn er dan ook voor dat voor deze mensen speciale soort wetgeving gemaakt mag worden. Duimpjes omhoog voor de Vereniging van Verkeersslachtoffers. In de Telegraaf pleiten zij ervoor, dat er een vermeningvuldigend effect zou moeten zijn. Elke volgende boete mag hoger. In Duitsland geldt er al een systeem dat is ingericht, om juist veelplegers extra zwaar te straffen. Voor verkeersovertredingen met een boete vanaf zestig euro of verkeersmisdrijven rekent de overheid 1 tot 3 strafpunten. Bij 8 punten volgt een keiharde rijontzegging.