Bondcoach Ronald Koeman zegt daarover het volgende: ‘Het vorige EK in Duitsland in 1988 werd een groot Oranjefeest. Dat willen we natuurlijk opnieuw bereiken. Wat OranjeDNA precies is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar ik weet wel wat er voor nodig is om in Oranje te komen. Je moet de absolute wil hebben om het verschil te maken. Je moet het lef hebben om irritant eigenwijs en Hollands creatief te zijn. Ik denk dat OranjeDNA ook staat voor samen plezier hebben en samen vechten. Dat maakt de steun van het Oranje-legioen ook zo belangrijk tijdens het EK. En hopelijk tot in de finale in Berlijn.’
Koeman en ING gaan samen op zoek naar dat bijzondere voetbalDNA in een spraakmakende reclamecampagne.
Met de introductie van de speciale EK tv-commercial (zie hieronder) geeft ING het startsein. Samen met minstens 10 miljoen voetballiefhebbers gaat de bank op zoek naar het OranjeDNA. Dat gebeurt met onder meer een tv-commercial met een speciale track van Guus Meeuwis, samenwerkingen met de Oranjezomer en de ochtendshow van Radio 538, de inzet van Snapchat, TikTok en content via de kanalen van ING. Aan de campagne wordt meegewerkt door bondscoach Ronald Koeman, spelers van het Nederlands Elftal en Soufiane Touzani.
Fans vinden creativiteit en volharding onderdeel van OranjeDNA
Uit onderzoek in opdracht van ING naar het OranjeDNA, blijkt dat Nederlandse voetbalfans bepaalde eigenschappen bij het voetbal van Oranje vinden horen.
Fans vinden dat Oranjevoetbal eigenwijs (34%) en creatief (37%) moet zijn. Maar ook aanvallend spelen (46%), vechtlust (31%) en volharding (27%) horen bij het spel van Oranje. De helft van de voetbalfans vindt dat het Nederlands elftal deze eigenschappen de afgelopen jaren ook daadwerkelijk heeft laten zien. De verwachtingen van Oranje zijn dan ook hooggespannen.
ING gaat voor het EK samenwerken met de Oranjezomer van Hélène Hendriks, de ochtendshow van Radio 538, Shownieuws en Voetbalzone. Op social mediakanalen Snapchat en TikTok kunnen mensen op basis van de challenges het OranjeDNA bepalen. De campagne wordt ook gevoerd via de kanalen van ING, zoals de website, de kantoren en de app.
ING is al 14 jaar hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal en daarmee van het Nederlands Elftal en al 28 jaar partner van de KNVB. Daardoor kan ING Nederlandse voetballiefhebbers letterlijk dichter bij Oranje en het EK brengen.