Rijd je in een nieuwe auto? Dan merk je dat je auto voortdurend jou in de gaten houdt. Wijk je af van de regels, dan laat die dat weten met lichtjes, piepjes of zoemetjes. Bijvoorbeeld als je even vergeet je autoriem vast te maken. Als je een middel- of bermlijntje overschrijdt. Als je een hand van het stuur hebt. Of als er een auto in je dode hoek zit. Soms zul je ook weleens denken: hoezo gevaarlijk, waarom nu weer een piepje?
Vergeven
Zelf testen wij ook regelmatig nieuwe auto’s. Tot nu toe hebben we de piepjes uit de categorie ‘overdreven’ vergeven. Die streepten we in onze gedachten weg, omdat we soms ook oprecht blij waren met het waarschuwingssignaal.
Maar dat is zeker niet het geval, met het waarschuwingspiepje, waar we de laatste tijd al een aantal keer mee werden geconfronteerd: de zogenaamd Intelligente Snelheidsassistentie (ISA). Een piep die klinkt als je te hard rijdt. Een piep die volgens Europese wetgeving vanaf 6 juli in elke nieuw verkochte auto aanwezig moet zijn. Het is een meedogenloze piep ook. Want die klinkt al als je een á twee kilometer te hard rijdt. Overal. Op de snelweg, maar ook op 30-kilometer wegen.
Geen jakkeraars
Begrijp ons goed: wij zijn zeker geen jakkeraars. Maar een of twee kilometer boven de maximumsnelheid, ja, dat overkomt ons zeker wel eens. Dan klinkt weer dat piepje. Nog een keer en nog een keer. Gewoon elke keer als je even de snelheid laat zakken en die vervolgens weer iets te veel laat oplopen.
Uitschakelen kan
Uitschakelen kan. Maar in de auto’s waarin wij reden, pas na drie, vier keer handelen in het infotainment systeem. Een handeling die je elke keer weer moet verrichten als je de motor uitschakelt. Nog erger, de piepjes zijn gekoppeld aan het lezen van de verkeersborden. Maar dat is voor een dood ding als een auto, met die sterk wisselende maximum snelheden in ons land, ingewikkeld. Te ingewikkeld. Dus dat leverde heel wat valse piepjes op. Wordt het hierdoor veiliger op de weg? Misschien. Maar bloedirritant zeker.
Foto: Freepik