AfterMidlife-APK

en dan nog even dit

Tweedehands auto: letten op bouwjaar of kilometerstand?

In de wereld van tweedehands auto’s draait het eigenlijk maar om twee dingen: bouwjaar en kilometerstand.

Wat zegt de kilometerstand nou eigenlijk over een tweedehands auto? Is 100.000 kilometer veel of weinig? En wanneer kun je grote reparaties verwachten? ANWB-experts zetten het voor je op een rij.

Wat is belangrijker: bouwjaar of kilometerstand?

Kilometerstand en bouwjaar zijn het meest van invloed op de prijs van een gebruikte auto. Maar welke belangrijker is, hangt van het gebruik van de auto af. Maak je weinig kilometers, dan kun je met een auto met 150.000 kilometer op de klok nog jaren vooruit. Als je veel wilt gaan rijden, dan zal de kilometerstand zwaarder wegen dan het bouwjaar. Als je uitgaat van een levensduur van 250.000 kilometer, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog met een auto vooruit kunt.

Wat is een hoge kilometerstand voor een auto?

Hoe lang een motor meegaat, is sterk afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Globaal kun je zeggen dat een benzinemotor 300.000 kilometer meegaat en een dieselmotor 400.000.

Het is ook afhankelijk van het merk. Ga je op zoek naar auto’s met een kilometerstand van boven de 300.000, dan kom je merken tegen als Mercedes, BMW, Volkswagen en Volvo.

Welk onderhoud bij welke kilometerstand?

De motor is natuurlijk niet het enige wat slijt; veel onderdelen er omheen slijten ook. Grofweg is dit te zeggen:

  1.     Distributieriem: tussen de 60.000 en 240.000 kilometer.
  2.     Koppeling: een autoleven lang, sowieso meer dan 200.000 kilometer.
  3.     Uitlaat: afhankelijk van het gebruik, niet van kilometerafstand. Reken in jaren.
  4.     Accu: veroudert na verloop van tijd, vier tot vijf jaar.
  5.     Banden: sterk afhankelijk van de rijstijl. Bij een voorwiel aangedreven auto 40.000 tot 50.000 kilometer voor de voorbanden en 80.000 kilomter voor de achterbanden.
  6.     Remblokken: sterk afhankelijk van de rijstijl. Gemiddeld 80.000 kilometer.

Als een auto netjes volgens voorschrift wordt onderhouden, is de kans groot dat je zonder heel hoge rekeningen de 150.000 kilometer haalt. Wel is het de vraag of een auto nog plezierig rijdt na 200.000 kilometer. Hoe zijn de schokdempers, de draagarmrubbers en de bestuurdersstoel bijvoorbeeld? Let hier goed op als je een proefrit gaat maken.

Is een lage kilometerstand altijd beter?

Nee. Zo kan een auto die vaak stadsritjes rijdt, er met minder kilometers slechter aan toe zijn dan een auto met veel kilometers op de klok die vooral op de snelweg is gebruikt. Dat komt doordat een motor het meest slijt als hij koud is. Pas na zo’n vijf kilometer komt een auto lekker op temperatuur.

Hoe kan je de kilometerstand controleren?

Sinds 1991 worden de kilometerstanden van alle auto’s bijgehouden. Iedere keer als een auto voor reparatie of onderhoud bij de garage komt, wordt de kilometerstand genoteerd. Controleren van de kilometerstand kan op de website van het RDW.

Bon: ANWB

Foto: Image by pvproductions on Freepik

 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT