Vorige maand zijn er een kwart meer nieuwe campers en caravans verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Door de nieuwe verkooppiek telt Nederland nu een recordaantal van 620.000 (!) caravans en campers.
Nu de grote vakantie-uittocht weer is begonnen, komt ook een terugkerend probleem aan de orde. Je gewicht. Nee, niet dat van je zelf, maar van je caravan, camper of vouwwagen. De ANWB constateerde bij de jaarlijkse vakantiechecks aan de grens dat er wederom vele kampeerders zijn die te zwaar beladen op weg gaan. Wat kun je eraan doen, behalve dan minder spullen meenemen?
Na de controles bij grensovergang Hazeldonk constateert de ANWB dat het beladen van caravans een uitdaging is voor veel vakantiegangers.
Bijna alle gecontroleerde caravans waren overbeladen, waarvan er één zelfs 430 kilo te zwaar was
Veel kampeerders blijken niet goed op de hoogte te zijn van het gewicht en het laadvermogen van hun caravan. Overbelading is vaak eenvoudig te verhelpen door zware spullen, zoals een voortent en boodschappen, uit de caravan in de auto te doen. Overbelading van een caravan is funest voor de vering en het chassis, ook vergroot het de kans op slingeren van de auto-caravancombinatie.
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan is essentieel voor een goede wegligging. De auto-caravan-combinatie is stabieler als de auto zwaarder is dan de caravan. Belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto. De beladen auto is het gewicht van de auto inclusief het gewicht van alle inzittenden en bagage.
Kritische snelheid
Probeer de rechter- en linkerkant even zwaar te maken zodat beide caravanbanden met even veel wieldruk worden belast. Lichte spullen (zoals kleding) gaan in de bovenkastjes, zware bagage – voortent, tentstokken, opvouwstoelen, proviand – plaats je zoveel mogelijk recht boven de as van de caravan, of in de auto.
Qua kogeldruk (het gewicht waarmee de dissel = de trekstang waarmee je de caravan trekt – op de trekhaak drukt) hou je het maximale aan en dat is zo’n 60 à 70 kg voor de meeste auto’s.
Elke aanhanger heeft z’n eigen ‘kritische snelheid’: de snelheid waarbij de caravan een lichte pendelbeweging gaat maken. Overschrijd je die snelheid, bij voorbeeld heuveltje-af, dan gaat je caravan zeker slingeren. Remmen is dan de enige remedie. Door een caravan goed te beladen gaat ook je ‘kritische snelheid’ omhoog. Voelt de caravan dus al bij 80-90 km/u instabiel aan, zoek dan even een parkeerplaats. Verplaats zware bagage naar de as van de caravan en zorg voor voldoende kogeldruk.
Dus mensen: laat die zak met 10 kilo aardappelen alsjeblieft thuis. In de hypermarché verkopen ze ook piepers. Nog beter: ga toch lekker uit eten, daar ben je toch voor in het buitenland!
Foto: Getty