“Het leven is een merkwaardige reis,” begint Bram vaak als hij zijn verhaal deelt. “Jarenlang heb ik als accountant bij een groot belastingkantoor gewerkt, en hoewel dat werk zijn eigen voldoening gaf, miste ik iets. De getallen, de belastingregels, de precisie – het was allemaal logisch, maar er ontbrak een vonk. Toen ik me dat realiseerde, wist ik dat het tijd was om mijn leven een nieuwe wending te geven.”
Die verandering kwam in de vorm van het onderwijs. “Leraar wiskunde worden was voor mij een logische stap,” zegt Bram met een glimlach. “Wiskunde is de taal van het universum, en ik wilde die taal met anderen delen. Maar het was meer dan dat. Ik voelde een diepe behoefte om iets terug te geven, om jongeren te begeleiden in hun eigen ontdekkingstocht.”
Bram spreekt met passie over zijn eerste dagen voor de klas. “De energie van de leerlingen is aanstekelijk. Ze hebben een frisse kijk op de wereld en hun nieuwsgierigheid is oneindig. Maar tegelijkertijd merkte ik al snel dat de uitdagingen van deze tijd anders zijn dan toen ik zelf op school zat. Smartphones, sociale media – ze zijn constant in concurrentie met mijn lessen.”
Hij vervolgt: “Ik zag dat veel leerlingen moeite hadden om hun aandacht erbij te houden. Ze werden afgeleid door meldingen, berichten, en de eindeloze stroom van informatie op hun schermen. In het begin was het frustrerend. Hoe kon ik de wiskunde interessant maken als hun ogen steeds afdwaalden naar hun telefoons?”
Maar Bram vond al snel een manier om hiermee om te gaan.
In plaats van tegen de technologie te vechten, besloot ik het te omarmen
Ik begon mijn lessen te integreren met apps en interactieve tools. Zo veranderde ik de smartphone van een afleiding in een leermiddel. En de resultaten waren verbluffend. De leerlingen werden actiever, stelden meer vragen, en hun enthousiasme groeide.”
“Onderwijs is niet simpel, maar het is de moeite waard,” concludeert Bram. “Elke keer als ik zie dat een leerling iets nieuws begrijpt, dat moment van helderheid, dan weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt. De overstap van accountancy naar het onderwijs was misschien onverwacht, maar het voelt als thuiskomen.”