Een Renault Scenic, Waarom? Ik dacht dat je allang uit de kinderen was?
Haha, ik snap je opmerking. Ooit reden we een Scenic, midden in onze tropenjaren. Daarmee bedoelen we, twee kids aan het begin van hun pubertijd, zelf een drukke baan. Redelijk salaris, maar nog niet top. Dus. Net zoals zovelen zochten we een auto, die betaalbaar was, maar ook de nodige ruimte bood. Vooral om op vakantie te gaan. Voor die tijd was de Scenic daarom de perfecte keuze.
Maar waarom zou je nu dan weer voor een Scenic kiezen?
Toen gold: functioneel boven vormgeving. Nu de kids de deur uit zijn en ze zelf hun broek kunnen ophouden, is onze bankrekening ruim op orde. Kortom, tijd om nu eens voor een auto te gaan, die meer is dan gewoon functioneel. En het gekke is, dan zouden we zomaar weer de Scenic kunnen kiezen. Dit is toch onze conclusie na het rijden van Renault Scenic E-tech in de Esprit Alpine uitvoering.
Pffff, dat zijn een hoop termen.
Ja sorry, makkelijker kunnen we het niet maken. Laten we beginnen met de term ‘Esprit Alpine’. Die term tref je tegenwoordig bij heel veel Renaults en betekent dat de auto iets meer verfraait is normaal. In ons geval reden we op 20-inch wielen, is er veel Frans blauw in het interieur verwerkt en zijn er het design nog wat sportieve toerlantijntjes aan toegevoegd. ‘E-tech’ slaat op de elektrische uitvoering. Wij hadden een prachtige grote batterij onder onze derriere, goed voor zo’n 87 kilowattuur, 220 paardenkrachten en een prachtige actieradius van bijna 700 kilometer. Een prachtig rijbereik dus, met ook nog eens, als extra positief punt, de mogelijk om extra snel stroom tot ons te nemen.
Hoe zit het met de rest van de auto?
Wat betreft interieur biedt deze Scenic de nodige bijzonderheden. Boven zit een glazen dak, dat in een aantal variaties licht doorlaat. Op de achterbank, in het midden, vinden we een neerklapbare armsteun, die sowieso een aantal oplaadpunten heeft voor de telefoon, maar ook de mobiel zelf in een houder kan zetten, waardoor je heerlijk, tijdens lange ritten, films vanaf je telefoon kunt kijken. Het scherm van het infotainment systeem van de auto zelf heeft een aangename grootte en is zeer intuitief. Ook bijzonder om op te merken is de mogelijkheid om de rijhulpsystemen met een knop uit te kunnen schakelen. Want laten we eerlijk zijn, we worden tegenwoordig lichtelijk gestoord van al die waarschuwingspiepjes die van overheidswege in nieuwe auto’s moeten worden geplaatst. We hebben in ons lange leven genoeg uren achter het stuur doorgebracht om op onze eigen vaardigheden te kunnen vertrouwen.
Gek genoeg hoor ik niets over de ruimte in de auto?
Dat klopt inderdaad. Wat dat betreft heeft de Scenic een dun jasje uitgedaan. Vroeger behoorde het model tot de ruimteauto’s. Maar nu hebben de accu’s toch een stukje van deze ruimte opgeslokt. Niet dat je bang hoeft te zijn, dat je er krapjes bijzit. Zeker nu de kinderen de deur uit zijn, kunnen je vrouw en jij echt al je bagage kwijt, voor je zoveelste vakantie dit jaar. Bovendien heeft de auto genoeg andere redenen om op te vallen. We hintten er al in het begin op: de Scenic is méér dan alleen maar functioneel.
Hoeveel méér dan?
Heel veel meer. Hiervoor hoeven we alleen maar te vertellen dat we heel vaak spontaan zijn aangesproken over de vormgeving: ‘Mijnheer wat rijdt u in een mooie auto.’ Dat zegt toch meer dan voldoende: je koopt tegenwoordig een Scenic, omdat die er simpelweg prachtig uitziet.