Bill Backer, werkzaam bij het reclamebureau van Coca-Cola , was op weg naar Engeland voor overleg over een volgende Coca-Cola-commercial. Dichte mist in Londen dwong het vliegtuig om uit te wijken naar Ierland. Passagiers werden gedwongen om in de buurt van het vliegveld te blijven in afwachting van betere weersomstandigheden, wat bij velen voor grote frustratie zorgde. De volgende dag bevond Backer zich in het luchthavencafé, waar hij tot zijn verbazing zag dat de eerder woedende passagiers nu samen lachten, verhalen deelden en genoten van snacks en flesjes Coca-Cola. Dit moment gaf Backer een nieuw inzicht: hij zag Coca-Cola niet langer alleen als een verfrissend drankje, maar als een middel om mensen met elkaar te verbinden, een universele ervaring die mensen overal ter wereld even samenbrengt.
Lauwe reactie
Bij aankomst in Londen deelde Backer zijn observatie met de betrokken producenten, maar hun eerste reactie was lauw. ‘Als ik iets voor de hele wereld zou kunnen doen, zou het niet zijn om hen een Cola te geven. Ik zou iedereen eerst een huis geven en met hen vrede en liefde delen, ‘was het antwoord. Backer gaf jhem gelijk, maar voor om dat idee als uitgangspunt te nemen en vervolgens te laten zien hoe Coca-Cola perfect in dat concept zou passen.
Na een mislukte poging om de commercial in Engeland op te nemen, verhuisde de filmploeg naar Rome. De openingsscène, die dat perfecte gezicht moest hebben, werd ingevuld door een jonge vrouw uit Mauritius die toevallig op vakantie was in Rome. Uiteindelijk liep het budget op tot meer dan 250.000 dollar, een enorm bedrag voor die tijd.
Bron: Coca-Cola
Beeld: Tiktok
@vintage.adverts coca-cola commercial 1971 #1970s #advert #cocacola #commercial #viral #history #vintage #vintage.adverts #vintageadverts ♬ Emotional Love – Azwar
In 1971