Leuk die goede oude tijd, maar smaken de kliekjes uit de historische vriezer, eenmaal opgewarmd, nog net zo lekker? Renault vindt eigenlijk van niet. In de designkeuken van het Franse merk is opwarmen eigenlijk nog maar het begin. Daarna wordt het oorspronkelijke gerecht wederom op het fornuis gezet en gemixt met een potpourri aan moderne smaken.
Designkoks
Zo laten de designkoks uiteindelijk een nieuwe dis ontstaan, dat eenmaal in de ‘bek’, in het smaakgeheugen prettige herinneringen van vroeger doet opflitsen, maar die tegelijkertijd de smaakpapillen aangenaam verrast met nieuwe smaakervaringen. Soms zelfs zo goed, dat het gerecht als nieuw in sterrenrestaurants wordt opgediend voor een volgende generatie klanten.
‘5’ en ‘4’
Zo beeldend kun je het proces van de nieuwe Renault 5 wel omschrijven, die begin volgend jaar bij de dealers te koop wordt gezet. Ook de Renault 4 heeft op het Franse fornuis geprutteld en zal, als de voorspellingen uitkomen, eveneens volgend jaar bij de dealers worden opgediend
Interieur nieuwe Renault 5
Renault 17
Dat smaakt naar meer zou je zeggen. Dat vinden ze bij Renault ook, daarom wordt er elk jaar een beroemd model uit de vriezer gehaald. Zo ook de Renault 17. Om het geheugen op te frissen: deze Renault 17 werd in 1971 geïntroduceerd en was te koop als vierzits coupé en cabriolet. Tussen 1971 en 1979 werden er meer dan 92.000 exemplaren geproduceerd. Zie ook de foto.
Renault 17, ooit in 1971 geintroduceerd
Flesje Heineken
Vervolgens mocht de Franse ontwerper Ora Ïto, die onder meer een modieus flesje Heineken ontwierp, deze Renault 17 onder handen nemen. Wij waren erbij toen deze werd onthuld in Parijs. Wij zagen een retro mobiel, dat zo de hoofdrol zou kunnen spelen in de Franse versie van Back-To-The-Future: de R17 restomod X Ora Ïto.
De R17 restomod X Ora Ïto
Deze ‘restomod’, zoals Renault het zelf noemt, zal in oktober op de autoshow van Parijs getoond. Voorafgaand aan de herintroducties van de Renaults 5 en 4 kregen we soortgelijke restomods voorgeschoteld. Zal deze Renault 17 dan ook een volgend commercieel leven krijgen? Of wellicht toch een ander roemrucht model? Wie weet wat de designkoks van Renault nog op het menu gaan zetten. Als het zover is, schuiven we graag aan tafel.