Hoop jij ook zo op een nazomertje?
Het weer? Ach, daar hebben we het al vaak genoeg over gehad. Laten we het over iets écht spannends hebben: de Jeep Renegade, waarin we een ritje mochten maken.
Oké, maar… is er iets opvallends aan dit model?
Opvallends? Nou, kijk eens goed naar die auto. Wat zie je?
Eh, hij is best vierkant, als je het mij vraagt. Niet bepaald de standaard vorm van de meeste auto’s.
Precies! We zitten op hetzelfde spoor. Deze Renegade is niet zomaar een auto, hij is een vierkant icoon op wielen. Terwijl alle andere SUV’s lijken op die sportief gelijnde, hippe crossovers die je overal ziet, is deze Jeep trouw gebleven aan zijn wortels. Doe je ogen even dicht, open ze weer voorzichtig, en je ziet in deze Renegade nog net de G.I.’s met hun Willy’s als bevrijders door de straten scheuren.
Oké, laten we terug naar het heden gaan. Wat is er nog meer te zeggen over die vierkante vorm?
Nou, het praktische ervan is dat je ongeveer 330 liter bagageruimte hebt. Gewoon gemiddeld, toch? Maar als je de achterbank neerklapt, heb je ineens een balzaal met dank aan dat hoge dak! En niet te vergeten, die vorm zorgt voor een heerlijk hoge zit. Zeg maar dag tegen claustrofobie
Dit begint steeds meer een bijzondere auto te worden. Nog meer verrassingen?
Jazeker. Het blijft natuurlijk een Jeep. Je hebt hier een vierwielaangedreven versie, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een 1,3-liter benzinemotor met een lekkere 180 pk. De achterwielen? Die krijgen een duwtje van zo’n 60 pk, elektrisch aangedreven.
Oeh, elektrisch dus? Betekent dat dat je ook elektrisch kunt rijden?
Ja, volgens Jeep zo’n 50 kilometer. In de praktijk, tsja, haal er gerust een kilometer of tien vanaf. Maar hé, dat is meer dan genoeg voor je dagelijkse ritje naar het werk. Heb je een oplaadpunt op kantoor? In anderhalf uur is de Renegade weer gevuld voor een ritje Home Sweet Home
Nog meer interessante details?
Zeker! Lagen we eerst even wat nuttige dingen noemen: een 8-inch scherm voor je infotainment (dat echt prima werkt), goed zittende stoelen, en opbergvakjes voor alles wat je maar kunt bedenken. Maar wel bijzonder is de knop op het dashboard die de rijprestaties van de Jeep in noodgevallen opschroeft. Komt er sneeuw en zie je de gemiddelde crossover als een Bambi over het ijs glijden? Jij rijdt gewoon fluitend naar huis.
Dus, laat die winter maar komen?
Eh, hadden we nou niet afgesproken om het niet meer over het weer te hebben?
Vanaf 37.200 euro