Geen categorie

nu

Ga jij Fred Teeven op de bus vervangen?

Oud-minister van Justitie en VVD-kamerlid Fred Teeven (66) stopt als buschauffeur. Hij reed sinds 2017 op de bus door Haarlem en omgeving. Hoe word je eigenlijk buschauffeur en wat schuift het?

De oud-staatssecretaris wordt voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en kan het busbaantje hiermee niet combineren. Hij kijkt terug op een markante tijd. In de Telegraaf zegt hij: ‘Passagiers vroegen me regelmatig of ik een bonnetje voor hen had.’ Dat was natuurlijk een vette knipoog naar de bonnetjesaffaire, een geheime schikking tussen officier van justitie Teeven en drugshandelaar Cees H. van begin deze eeuw. Die kwam uiteindelijk door een bonnetje aan het licht waardoor Teeven aftrad als staatssecretaris van Veiligheid en Justitie (zoals het ministerie toen nog heette).

Om buschauffeur te worden in Nederland moet je een paar stappen doorlopen, waaronder het behalen van de juiste rijbewijzen en certificaten, en het volgen van een opleiding. Hier is een beknopt overzicht van wat erbij komt kijken, wat je kunt verdienen en of deze carrière ook geschikt is voor 50-plussers.

  1. Opleiding en rijbewijzen

Om buschauffeur te worden, heb je minimaal een D-rijbewijs nodig, dat specifiek voor bussen geldt. Daarnaast moet je de code 95-certificering behalen, een Europese standaard die aangeeft dat je professioneel chauffeur bent. Dit omvat diverse onderdelen, zoals theorie-examens over rijtijden en veiligheid, en een praktijkexamen.

Veel vervoersbedrijven bieden een leer-werktraject aan. In dit traject worden de opleidingskosten vaak (deels) door de werkgever vergoed, en werk je tegelijkertijd al in de praktijk. Het volgen van de opleiding duurt doorgaans enkele maanden, afhankelijk van de intensiteit.

  1. Wat verdien je als buschauffeur?

Het salaris van een buschauffeur hangt af van de ervaring en het bedrijf waar je werkt, maar het basissalaris ligt tussen de €2.100 en €2.800 bruto per maand. Hier komen vaak nog toeslagen bij voor onregelmatige diensten, zoals weekend- en nachtdiensten, wat het totale inkomen verder kan verhogen. Veel vervoersbedrijven bieden ook een goed pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals pensioenopbouw en reiskostenvergoeding.

  1. Is het mogelijk om als man boven de 50 buschauffeur te worden?

Ja, zeker. Vervoersbedrijven zijn vaak geïnteresseerd in 50-plussers vanwege hun werkervaring en betrouwbaarheid. Fysiek moet je wel in staat zijn de keuringen te doorstaan, maar leeftijd zelf is meestal geen belemmering. Veel vervoersbedrijven waarderen de werkervaring en levenservaring van oudere kandidaten en zien hen als betrouwbare en stabiele krachten voor het beroep van buschauffeur.

Foto: shutterstock

 

 

 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT