We kennen het allemaal: je zit in de auto, het is rustig op de weg, en net dan komt er dat ene appje binnen. Misschien wil je je vrienden laten weten hoe laat je ongeveer thuiskomt, of je checkt snel even die laatste tweet van Elon Musk – want ja, je wilt geen belangrijke informatie missen. Ga je de telefoon oppakken terwijl je rijdt? Per 1 december kan die gewoonte je niet alleen een boete kosten, maar ook je verzekering in de problemen brengen. Verzekeraars behandelen telefoongebruik achter het stuur voortaan namelijk op dezelfde manier als alcohol en drugs. En dat kan duur uitpakken.
Grote gevolgen
Telefoongebruik in het verkeer is de laatste jaren enorm gestegen, ondanks de risico’s. En die risico’s zijn niet min, want het afleiden van je aandacht achter het stuur kan leiden tot ernstige ongelukken. Verzekeraars zoals Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en Inshared (allemaal onderdeel van Achmea) willen nu fors ingrijpen. Vanaf 1 december wordt het vasthouden van je telefoon achter het stuur behandeld als roekeloos rijgedrag, net als rijden onder invloed van alcohol of drugs. De gevolgen kunnen groot zijn, zowel financieel als juridisch.
Wat dit betekent voor jou als bestuurder
Tot nu toe is het vooral een dure grap als je betrapt werd op je telefoon in de auto: een boete en een eventuele verhoging van je verzekering. Maar nu krijgen verzekeraars het recht om die schade op jou te verhalen. En daar komt een belangrijk punt bij: je moet zelf aantonen dat het ongeluk niet veroorzaak is, omdat jij op je telefoon had zitten kijken.
Gevolgen meer dan alleen materiële schade
Roekeloos rijgedrag is al een term die vaak wordt gebruikt om schade te verhalen op de veroorzaker van een ongeluk. De rechter kan dit in overweging nemen bij rechtszaken. Er zijn al gevallen geweest waarin de bewijslast bij de bestuurder ligt: jij moet dus aantonen dat je ongeluk ook zou zijn gebeurd als je je telefoon niet had vastgehouden. Naast de schade aan de voertuigen, kun je ook te maken krijgen met letselschade, schade aan wegmeubilair of verkeersborden, en juridische kosten.
Bron: Telegraaf
Beeld: Freepik