Een ander woord voor een tekort aan écht sociaal contact.
Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in het kader van de Mooiste Contact Maand, een initiatief van het KPN Mooiste Contact Fonds.
De cijfers tonen aan hoe de digitalisering van communicatie steeds meer leidt tot eenzaamheid en een gebrek aan menselijk contact. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlanders dagen kent waarop ze niemand persoonlijk spreken en 30% beoordeelt hun sociale contacten als onvoldoende. Hoewel het versturen van berichten via WhatsApp of e-mail voor velen handig is, geeft bijna de helft van de ondervraagden (47,5%) aan dat een telefoontje of bezoek vaak een betere keuze zou zijn geweest.
De opkomst van smartphones lijkt een dubbele rol te spelen. Aan de ene kant vereenvoudigen ze communicatie, maar aan de andere kant geeft een meerderheid van de ondervraagden aan dat ze door smartphones minder vaak bellen of gebeld worden. Ruim 15% pakt zelfs minder dan één keer per maand de telefoon om een dierbare te bellen. Ook wordt het lastig gevonden om een gesprek aan te gaan met iemand die afgeleid is door zijn telefoon.
Behoefte aan écht sociaal contact groeit
Ondanks de alarmerende cijfers, blijkt er ook hoop: 45% van de respondenten wil in 2025 meer investeren in persoonlijke gesprekken en bezoekjes. Dit benadrukt de behoefte aan bewustwording en acties om contactarmoede tegen te gaan. Het KPN Mooiste Contact Fonds, opgericht in 2007, zet zich al jaren in om sociaal contact te versterken. Samen met maatschappelijke partners werkt het fonds aan initiatieven zoals KlasseContact, dat langdurig zieke kinderen weer in contact brengt met hun klasgenoten.
De Mooiste Contact Maand is bedoeld om Nederlanders te inspireren om contactarmoede te doorbreken. Het fonds roept op om vaker de telefoon op te pakken of iemand persoonlijk te bezoeken, in plaats van te blijven scrollen op sociale media. ‘Echt contact begint bij een kleine stap: een telefoontje, een bezoekje of een oprechte vraag’, aldus de initiatiefnemers.