Het zijn tegenwoordig vooral ook de 45-plussers die Facebook bevolken en intensief gebruiken om hun belevenissen te delen met vrienden of wie dan ook. De kampioenen zijn de Facebookers die dagelijks posten en reacties uitlokken. Het grootste contigent kijkt enkele malen per week, maar post zelf weinig tot niets. En dan heb je een kleinere groep die weinig inlogt, zelf niets post, maar vooral kijkt wat anderen doen.
Hoewel de daling van het aantal Facebook-gebruikers wereldwijd slecht nieuws is voor oprichter Mark Zuckerberg, behoudt het Facebook-imperium in Nederland zijn sterke positie
Jongeren haken wel steeds wat meer af en vluchten naar Instagram en Whatsapp, terwijl het aantal oudere gebruikers juist sterk toeneemt.
Vele soorten gebruikers bij Facebook
- De Stille Willies; de grootste groep gebruikers die regelmatig inlogt, maar zelf weinig post
- De Gluurders; een speciale sekte binnen de SW’s die vaak inloggen en graag gluren naar anderen en hun ontboezemingen
- De Relschoppers; een kleine maar heel actieve groep die graag fel reageert op andere postings en zelf fanatieke standpunten inneemt. Is trouwens ook niet vies van fakenieuws.
- De Marktplaatsers; grote groepen maken gebruiken van de gratis marktplaatsen op Facebook; veel kopen en/of verkopen
- De Kijkmijnou-ers; zijn vaak vrij actief en laten wel heel graag zien waar ze allemaal naar toe zijn geweest of wat zij allemaal durven wat anderen niet durven
- De Adverteerders; de favorieten van Zuckerberg c.s. want zij brengen miljarden advertentie inkomsten en terroriseren met artificial intelligence ons met (te)veel advertenties
- De Familiejagers; best een grote groep die Facebook gebruikt om de familie te informeren over ongeveer elke beweging die men maakt
En opeens heb je aussies in de familie
Laatstgenoemde groep, de familiejagers, komt op Facebook soms ook voor leuke verrassingen te staan. Zo overkwam het mij een paar jaar terug dat zich via Facebook een voor ons toen nog onbekend familielid uit Australië meldde. Die was zo’n 40 jaar eerder uit Nederland geëmigreerd, gevolg van een splitsing in de familie die enkele generaties eerder had plaatsgevonden. Men kende elkaar voor de digitale ontmoeting nog niet.
Vanaf dat moment was er een regelmatig contact en werden allerlei berichten uitgewisseld. Omdat beide nieuwgevonden familieleden elk ook een grote schare familievolgers hebben, werd het familienetwerk aan beide zijden rap uitgebreid. Dat is trouwens ook goed voor de taalontwikkeling, berichten in het Engels en dan weer in het Nederlands.
Een paar later trof men elkaar in Amsterdam bij hotel Krasnapolsky en werden de familiebanden stevig aangehaald. Het blijkt dat dit soort “meet your new family” vaak voorkomt op Facebook en dat is dan toch wel weer een interessante en leuke kant van dit social medium. Mag ook wel eens gezegd worden.
Foto’s: https://nl.depositphotos.com/stock-photography.html
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina
Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.