Hein

Hein

Niemand is meer ècht geïnteresseerd in je vakantie

Kom je tegenwoordig terug van vakantie, is niemand geïnteresseerd in je verhaal. Lange antwoorden zijn niet wenselijk. Falder-columnist Hein van Dam vraagt zich af waarom.

Omdat mensen vragen naar mijn vakantie, geef ik antwoord. Maar ik merk al meteen dat ze daar niet naar luisteren. Of dat ze na twee zinnen het verhaal overnemen om hun eigen vakantieverhaal te vertellen. Vragen naar je vakantie staat tegenwoordig gelijk aan vragen hoe het met je gaat. Het is een beleefdheidsvorm. Lange antwoorden zijn niet wenselijk. Ligt het aan mij? Zou kunnen. Misschien zijn mijn verhalen echt te saai.  Maar ik vrees dat zelfs Floortje Dessing het overkomt. ‘Waar was je dan afgelopen maand Floortje?’. ‘Ergens in een verlaten bergvallei midden in de Himalaya, waar ik iemand sprak die is ontvoerd door de Verschrikkelijke Sneeuwman.’ ‘Oh leuk’, heb je gisteravond op TV gezien dat het morgen ook bij ons gaat sneeuwen.’
Zoiets dus.

Dia-avondjes

Eerlijk is eerlijk. Ik ben ook niet meer zo geïnteresseerd in de details van andermans vakantieverhalen. Vroeger was dat toch anders. Dia-avondjes, fotoboeken bekijken, flink doorvragen: ‘Ja maar waar at je dan daar, gewoon van een stalletje van de straat’? Niet omdat het zo hoorde, maar omdat de verhalen nieuw waren. Waarom is die interesse nu dan weggeëbd?

Mr. Bean op reis

  • We gaan te veel en te vaak op vakantie
    ‘Been there, done that’. Hoe vaak zijn we al niet in Zuid-Europa geweest? Niet alleen zomers, maar ook voor lange weekenden. ‘Goh, wezen golfen in de Algarve? Leuk joh’.
  • Reizen is veel veiliger, minder avontuurlijk
    Wanneer was je laatste buikloop in Spanje? Ook daar kun je nu water gewoon veilig uit de kraan drinken.
  • Vliegen is zó bereikbaar geworden.
    Met een druk op de knop heb je de keuze uit vijftien maatschappijen die in prijs tegen elkaar opbieden. Nog een druk op de knop en het A4-tje met je vliegticket rolt uit de printer. Vergelijk dat met vroeger. Toen kwamen de vliegtickets binnen via de post. In een mooi plastic mapje. Dat alleen was al op kantoor het vragen waard: ‘Zijn je tickets wel op tijd  binnen?”
  • De wereld ligt aan je voeten
    Als gevolg van het voorgaande punt. Je vliegt tegenwoordig voor een habbekrats overal naartoe. Avontuurlijke bestemmingen van vroeger zoals Bali of Thailand zijn nu veranderd in ‘tourist traps’. Raften in de Mekong-Delta? Wandelen naar basecamp Mount Everest. Geef toe, elk verhaal heb je al een keer eerder gehoord.
  • Vakantiefoto’s hebben minder waarde
    De ontwikkelcentrales deden je vakantiefoto’s vroeger pas na een week op de deurmat ploffen. De mooiste plakte je dan in een boek, die je aan je vrienden liet zien. Nu bekijk je ze bij hen op een mobieltje. Waarvan de meeste ook al op Facebook of Instagram zijn geplaatst.

Is dan alles veranderd na je vakantie? Nee, toch niet. Je eerste werkdag voelt nog steeds zo vertrouwd vervelend als vroeger.

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT