Wheels

Wheels

Volkswagen T-Roc R maakt het jonge jochie weer in je los

VW T-Roc R
Ja, reizen in de tijd kan écht. Met de Volkswagen T-Roc R. Want opeens ontdekten we dat verborgen jonge jochie in ons.

Soms voelen ze als vervelende vliegjes die je van je af wilt meppen. Van die jonge jochies met petje op, die in hun getunede oude bakken een paar centimeter van je achterbumper verwijderd zijn. Onze observatie: opvallend vaak rijden ze in een VW Golf of Polo. Maar tsja, dat jonge jochie dat zit ook bij jou heel dicht nog onder de oppervlakte. Tenminste, dat hebben wij zelf ervaren toen we de VW T-Roc R reden. Het bleek een tijdmachine. Nee, niet meteen. Want eerst werden wij op ons overrijpe DNA bediend. Wij vijftig plussers zijn namelijk bij uitstek SUV-kopers. De T-Roc is het succesnummer van Volkswagen in deze klasse. Dat betekent een lekker hoge instap en zit, waarbij de gewrichten niet worden getergd, comfortabele sportstoelen en heel makkelijk bedienbaar infotainment. Achter hebben de kleinkinderen vrij spel, want ruimte te over. Dat geldt ook voor de bagage. Golfsets, tuinafval, ja zelfs een heel voedselpakket voor een overwintering in Spanje kun je met gemak in deze T-Roc kwijt.

Uit onze winterslaap

Grote geheim is de bedieningsknop in de middenconsole. Zet je die in de sportstand dan snap je waar de ‘R’ van deze versie op slaat. Dan worden de 300 pk’s van de 2.0 liter turbo uit hun winterslaap gewekt. De T-Roc R verandert van een aardige oude man in een lichtvoetige danseres. Een kleine druk op het gaspedaal veroorzaakt een bruine grom uit de maar liefst vier titanium uitlaatpijpen. De auto schiet uit de startblokken, als het moet in een kleine vijf tellen van 0-100. Tel daar nog eens zo’n 150 kilometer bij op en je hebt de topsnelheid bereikt. Nu valt dat zeker op de Nederlandse snelwegen niet aan te raden, op straffe van ontzegging van je rijbewijs. Maar toch, als je deze auto op zijn staart trapt, dan verandert de wereld. Beter gezegd, wij veranderden. Er kwam een glimlach op ons gezicht met een heel ruim stuk autosnelweg vóór ons. Opeens verscheen daar dat jonge jochie van zo’n dertig jaar geleden weer. Accelereren, lange bochten, een invoegstrook. Ja, zo deden we dat vroeger: elk kleine ruimte asfalt was voor ons. Rijden werd weer een feestje in plaats van jezelf functioneel voortbewegen. Om misverstanden te voorkomen: bumper kleven verscheen niet in dat rijtje. Met de jaren is toch echt de wijsheid gekomen. Dat deed ons ook bijtijds beseffen dat we dat petje op onze grijze lokken maar beter achterwege konden laten.

Prijs: vanaf 54.515 euro.

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT