Dit weekend krijgt Max Verstappen de kans zich te revancheren in Hongarije.
Toen de motor van Max Verstappen teleurstellend vroeg uitpruttelde tijdens de eerste Grand Prix van dit jaar, was de teleurstelling groot. Maar, de verwachting groeide. Afgelopen raceweekend zou Verstappen met de kracht van 1000 Friese trekpaarden als een flits roodblauw licht langs Hamilton zoeven. Als de Mercedessen dan eindelijk over de finish tuften, zou Max al een tweede fles champagne delen met de pitspoezen – op zijn bovenlip een goudwit snorretje van champagneschuim. Helaas liep het anders, de Mercedessen schoten als straaljagers langs de rest van de rijders, die er in contrast uitzagen alsof ze een plezierritje door het Franse platteland maakten. Max finishte als derde. Hoewel dat tegenwoordig een teleurstellend resultaat is, is het hoger dan elke andere Nederlandse coureur ooit finishte.
Gijs van Lennep, Nederlands eerste succescoureur, kwam in de jaren ’70 niet verder dan de zesde plek – één WK-punt, net genoeg voor een blikje cola. Toch werd hij in 1999 verkozen tot beste Nederlandse autocoureur van de eeuw (en daarmee aller tijden, de autosport was vóór 1900 niet bijster interessant). In 1971 won Van Lennep samen met Helmut Marko (huidige Red Bull-baas) de 24 uur van Le Mans. Deze race draait om wie gedurende 24 uur de meeste rondjes over het 13,626 km lange circuit kan rijden. De race staat ook wel bekend als: Wedstrijd parkeerplaats vinden in Amsterdam.
Van Lennep reed destijds in de Porsche 917KH, een auto waarvan het design nog mee telde, en nog niet was vernacheld door aerodynamica-overwegingen.
De Porsche van Van Lennep
Na zijn succes in Le Mans mocht hij het ook in de Formule 1 proberen. Resultaat: acht gereden Grands Prix, twee keer zesde plaats. Toen hij zijn laatste race reed, en de zesde plek bemachtigde, werd hij gebeld door de directeur van de renstal, die hem vertelde dat hij slecht had gereden. Van Lennep antwoordde dat ze allemaal konden doodvallen. Hij vond dat ze maar blij moesten zijn met dat ene WK-punt (tevens het éérste WK-punt van renstal Hoogenboom-bewaking ooit). Van Lennep hoefde niet meer te rekenen op een startplaats.