We hebben al veel gesleutel aan de maximum snelheden in ons leven meegemaakt. We herinneren ons zelfs dat er nog geen een was. Dat was overigens de tijd dat er zomaar meer dan drieduizend verkeersdoden vielen per jaar. Maar daarna leek elk kabinet wel zijn eigen wensen te hebben, hoe diep we het gaspedaal mochten indrukken.
Hoeveel tijdwinst
Zo ook nu weer. We waren net gewend dat we meestal honderd mochten rijden. Dankzij het komende kabinet kunnen we wellicht op vier plekken 130 km per uur gaan rijden. Minister Madlener denkt aan de A6 tussen Lelystand Noord en de Ketelbrug, een groot deel van de Afsluitdijk, de A7 tussen het Groningse Zuidbroek en de grens met Duitsland en een paar kilometer van de A37 in Drenthe. Hoeveel tijdwinst zou je in theorie dan maken? Wij deden een aantal berekeningen over de tijdwinst die je boekt, als je voortdurend 130 km per uur rijdt, in plaats van 100 km.
- Over de Afsluitdijk (32 km):
– Bij 100 km/u leg je de 32 km af in 19,2 minuten
– Bij 130 km/u leg je de 32 km af in 14,5 minuten - Zuidbroek -Duitse grens (27 km)
– Bij 100 km/u leg je de 27 km af in 16,2 minuten
– Bij 130 km/u leg je de 27 km af in 12,5 minuten - Over 50 kilometer:
– Bij 100 km/u leg je 50 km af in 30 minuten
– Bij 130 km/u leg je 50 km af in ongeveer 23.1 minuten (23 minuten en 6 seconden).
Verschil: Ongeveer 6 minuten en 54 seconden. - Over 100 kilometer:
- Bij 100 km/u leg je 100 km af in 60 minuten (1 uur).
- Bij 130 km/u leg je 100 km af in ongeveer 46.2 minuten (46 minuten en 12 seconden).
- Verschil: Ongeveer 13 minuten en 48 seconden.
- Over 500 kilometer:
- Bij 100 km/u leg je 500 km af in 300 minuten (5 uur).
- Bij 130 km/u leg je 500 km af in ongeveer 231 minuten (3 uur en 51 minuten).
- Verschil: Ongeveer 1 uur en 9 minuten.
- Over 1000 kilometer:
- Bij 100 km/u leg je 1000 km af in 600 minuten (10 uur).
- Bij 130 km/u leg je 1000 km af in ongeveer 462 minuten (7 uur en 42 minuten).
- Verschil: Ongeveer 2 uur en 18 minuten.
Dus, bij het verhogen van de snelheid van 100 km/u naar 130 km/u bespaar je over dezelfde afstanden ongeveer 7 minuten per 50 km. Over langere afstanden zoals 500 km en 1000 km gaat dat flink tellen, met respectievelijk ongeveer 1 uur en 2 uur en 18 minuten.
Weerbarstige praktijk
Maar de praktijk is weerbarstiger. Want dat je constant met gas op de plank rijdt, is een illusie. Bovendien is een gemiddelde rit een stuk korter. De ANWB stelde al eens vast in 2019 dat een autorit in Nederland gemiddeld 19 kilometer telt. Stel dat je dan constant 130 km/u rijdt, in plaats van 100 km, dan ben je welgeteld twee minuten en 36 seconden eerder thuis. Dat komt ook aardig in de buurt van onze forensenritten in ons land. In Nederland wonen we namelijk gemiddeld zo’n 22 km van ons werk af. Lange ritten zullen wel tijdwinst opleveren. Maar hoe vaak rijd je meer dan 100 kilometer in ons landje.
Nadelen
Nadelen zijn er zeker. Verhoging van de snelheid van 100 leidt tot drie keer meer doden op wegen waar 130 mag worden gereden, zo rekende het CBS uit. Wij vrezen al die jakkeraars die ook bij onveilige situaties gewoon lekker gas op de plank blijven rijden, omdat het nu ‘mag’. Bovendien kost 130 een kwart meer aan brandstof. Wat dus niet goed is voor je portemonnee en je het milieu.
Als je deze nadelen opweegt tegen de voordelen van (iets) eerder op je bestemming zijn, dan vinden wij dat eerlijk gezegd hele dure minuten tijdwinst.