Je verwacht na elke berg, waterval en aardbeving (!) zomaar een verdwaalde stoere Viking. Het land is in het noordwesten woest, ruig, koud en verlaten. Hier heeft de tijd stilgestaan en heersen slechts de elementen. Elk uur verandert het landschap: van grote brokken steen en lava tot ijzige vlaktes en van Lord of the Ring-achtige watervallen en bevroren meren tot toendravlaktes met bruine modder en zompig gras.
Hier kun je uren rijden zonder iemand tegen te komen, hooguit een kudde schapen, die zich uiteraard van de asfaltweg niks aantrekt.
Hoewel, asfalt, soms rijden we over gravel met enorme gaten die de vering van deze Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV hevig op de proef stellen. Hier en daar een verloren schaapskooi en eettent. Een vriendelijk kerkje dat achteloos lijkt neergegooid in het desolate decor van vuur en ijs.
Voor het begin van de rit krijgen we een uitgebreide briefing van veiligheidsmensen die ons waarschuwen voor de vreselijkste ervaringen: onderkoeling, uitdroging, neerstorten in een ravijn, autopech. We krijgen zelfs een walkietalkie mee om bij uitval van de smartphone – of in geval van geen bereik – toch een connectie met de beschaving te houden. Het is uiteraard met een dikke knipoog, want wat kan er nu eigenlijk fout gaan? Ja, een vulkaanuitbarsting, oké, die dreiging was er begin november op IJsland natuurlijk wel. We maakten zelfs een aardschok mee! 1.8 op de Schaal van Richter. Een knalletje van niks – zeker voor de IJslanders – maar toch.
Wat is opvallend aan de auto?
De MX-30 e-Skyactiv R-EV is een zogenoemde plug-in hybride stadsauto met een elektrisch bereik tot 85 km en rotatiemotor als generator (totaalbereik 680 km). Mazda heeft de plug-in hybride daarmee opnieuw uitgevonden. Alle dagelijkse ritten kunnen elektrisch en bij langere reizen laadt de rotatiemotor de accu bij.
De auto heeft zogenoemde freestyle deuren en die gaan in tegenovergestelde richting open. Bovendien is er geen deurgreep, die zit aan de binnenkant. Wie achterin wil instappen, moet dus eerst het voorste portier openen. De ruimte achterin is overigens niet groot, kinderen vinden er een prima plek, maar volwassenen worden niet blij. Een auto dus voor de oude jongeren waarvan de kids al lang het huis uit zijn en kleinkinderen zo af en toe meerijden?
Hoe rijdt de auto?
De MX-30 e-Skyactiv R-EV is een dapper en stoer karretje dat dus blijkbaar niet alleen in een stedelijke omgeving zijn mannetje staat. In het ruige noorden van IJsland neemt de Mazda elke hindernis probleemloos. Soms is even de rotatiemotor nadrukkelijk hoorbaar, maar over het algemeen overheerst de stilte. Hij accelereert snel en stuurt scherp als een mes.
Binnenwerk ook oké?
De cockpit is strak en overzichtelijk met mooi display dat snel reageert op alle commando’s. Het interieur van de MX-30 bevat duurzame materialen, zoals kurk op de middenconsole en deurgrepen, voor een natuurlijke uitstraling en dat zonder bomen te kappen! De Mazda MX-30 is een opvallend voorbeeld van zogenoemd Kodo-design met freestyle deuren en een duurzaam interieur. Het subtiele, stoere, minimalistische design wordt niet onderbroken door opvallende details. Of met andere woorden: alles wat je nodig hebt voor een comfortabele belevenis qua audio en video is aanwezig.
Waarom zouden we hem willen hebben?
Hij is compact, stoer en comfortabel. Het idee dat je niet geheel afhankelijk bent van elektrisch rijden is geruststellend voor velen, denken wij. Maar je bent toch stiekem onderdeel van de elektrificatie, ook al is het ‘maar’ 85 kilometer. Mazda is betrouwbaar en qua techniek ongeëvenaard. Ook deze MX-30 e-Skyactiv R-EV past in dat plaatje. Wellicht niet de meest onderscheidende auto van dit moment, maar wel een die je overal brengt. Zelfs tot in het ijzige, eenzame en soms ‘bevende’ noorden van IJsland…
Fotografie: Mazda, Dave Smith
Voor meer informatie: klik hier