Kun je met deze C5 Aircross indruk maken op je vrienden?
Wat vraag je nu? Jij op jouw leeftijd die nog een auto nodig heeft om jezelf groter te maken? Weg met het snob appeal. Hebben we niet lang genoeg geleefd, om te beseffen dat wijsheid boven materialisme gaat. Maar goed we vergeven je deze opmerking. We weten namelijk dat je naar de bekende vraagt. Ondergetekende was met een goede vriend onderweg. Dat doen we vaker. Als we samen zijn passeren vele onderwerpen normaal gesproken de revue. Politiek, kinderen, vrouwen, het laatste nieuws. Alles, behalve auto’s. Maar na een paar kilometer in de C5 Aircross viel deze vriend even stil en begon waarachtig allerlei vragen te stellen over dit model.
We worden nu toch een beetje nieuwsgierig. Waarom had de auto indruk op hem gemaakt?
Sommige personen hebben iets in zich. Ze omarmen je, stralen warmte uit. Je voelt je meteen op je gemak bij ze. Zoiets heeft de C5 Aircross ook. Je gaat zitten, zakt weg in de dikke stoelen, gaat rijden en het voelt gewoon goed. Enorm goed. Alsof je in een sterren-restaurant zit, waar alles is ingesteld om je verwennen. Om bij deze vergelijking misverstanden te voorkomen: de C5-aircross wil je niet geloven dat het allemaal premium is wat de klok slaat. De auto geeft je meer het gevoel dat, wat je ook wil, wat je ook doet, je op je wenken bediend wordt.
Nu moet je wel met voorbeelden komen.
Geen punt. Neem de bagageruimte. Wij reden in de plugin-hybride. Dat betekent dat we ruim 600 liter aan bagage tot onze beschikking hadden. Genoeg ruimte voor heel wat koffers, een beautycase, golfspulletjes en noem verder maar op. Vóór troffen we een prachtig mozaïek aan opbergvakjes en -luikjes. Achter hadden we drie volwaardige stoelen tot onze beschikking, die elk ook nog eens verschoven kunnen worden. Telefoons kunnen draadloos worden opgeladen, een zonnedak boven biedt je net die extra fijne hoofdruimte, plus heel erg veel licht. Om ook nog even terug te komen op die plugin-hybride: we konden zomaar veertig kilometer op stroom rijden. Een Nederlander rijdt gemiddeld 32 kilometer per rit. Dus in theorie biedt de Aircross de mogelijkheid tot heel veel elektrische ritten.
Mogen we nog iets zeggen over de DS? Want als we in een Citroen rijden, verlangen we altijd terug naar het DS-gevoel. Lekker verend de wereld door. Of idealiseren we nu het verleden te veel?
We hebben goed nieuws. De C5-aircross biedt namelijk een moderne versie van het fameuze veerbollen systeem van deze DS. Man, drempels werden opgevreten. Wat een vering, wat een comfort. Wat dat betreft is de C5-aircross de meest comfortabele in zijn klasse.
Valt er nog iets te melden over die vriend van je?
Jazeker. Zoals eerder beschreven: voor ons doen, spraken we onderweg opvallend lang over de voordelen van deze Aircross . Een paar weken daarna vertrouwde hij mij toe, dat hij alles nog eens op een rijtje had gezet. Hij ging zijn BMW X1 inruilen voor de Aircross. Want de Citroen scoorde voor hem op heel veel punten gewoon beter. Een Duits merk op ratio verslagen door een Frans merk. De wereld moet niet gekker worden.