De Alfa Romeo Alfa Sud is wellicht niet zo bekend als de legendarische Alfa Romeo Giulia of de klassieke Spider, maar hij verdient zeker een speciaal plekje in de autohistorie. Deze compacte krachtpatser uit de jaren 70 had alles in zich om de beste in zijn klasse te worden en si, dat deed hij op vele fronten.
Boxermotor als primeur
Een van de meest opvallende kenmerken van de Alfa Sud was zijn krachtbron, een pittige boxermotor. Toen een primeur voor Alfa Romeo. Deze motor leverde niet alleen indrukwekkende prestaties, maar zorgde ook voor een laag zwaartepunt, waardoor de auto een opvallend atletisch weggedrag had. De Alfa Sud was zelfs de eerste Alfa Romeo met voorwielaandrijving, wat bijdroeg aan het stuurgedrag. Dat was scherp en responsief, waardoor de auto een waar genot was om te besturen.
Made in Napels
Een ander aspect waarin de Alfa Sud uitblonk, was zijn remkracht via vier schijfremmen, wat destijds zeker geen vanzelfsprekendheid was in deze klasse. Dat gaf de bestuurder het vertrouwen om snel door bochten te gaan en toch op tijd tot stilstand te komen. De auto had verder een aantrekkelijke, tijdloze vormgeving die tot op de dag van vandaag bewonderd wordt. De naam ‘Alfa Sud’ was een eerbetoon aan de Zuid-Italiaanse locatie van de fabriek in Pomigliano d’Arco, in de buurt van Napels
Roest zacht
Helaas had de Alfa Sud één grote zwakte: roest. Deze kekke bolide had de neiging om sneller te roesten dan een stuiver in een cola-bad. Dat overkwam in de seventies elke auto, maar het werd de Alfa Sud kennelijk extra aangerekend. Desondanks blijft de Alfa Sud een geliefde klassieker onder autoliefhebbers, en zijn er nog steeds enthousiaste eigenaren die deze auto koesteren en restaureren. Met zijn energieke en vrij lawaaiige motor, uitstekende weggedrag, indrukwekkende remmen en aantrekkelijke design, was het een auto die zijn tijd ver vooruit was. Maar ja, vind er nog maar eens ééntje, want de meeste zijn opgelost in de tijd. Letterlijk.